21. Yüzyıl Becerileri Işığında 2018 Coğrafya Dersi Öğretim Programı’nın İncelenmesi


ASLIM S. T., TANRIKULU İ., DAĞ Ö. F., ATAŞ L. O.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.1314-1348, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 22 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37217/tebd.1500718
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1314-1348
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, 2018 yılı Coğrafya Dersi Öğretim Programı’nın 21.yüzyıl becerileri açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, programın vizyonu, yapısı, değerleri, yetkinlikleri ve genel felsefesi gibi bölümlerinde; ayrıca, programın özel amaçları, içeriği, öğrenme-öğretme süreçleri ve ölçme-değerlendirme ögelerinde 21.yüzyıl becerilerininin nasıl ele alındığı ortaya konulmuştur. Döküman analizi yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, doküman, temalar, alt temalar ve kodlara göre betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. 21.yüzyıl becerileri, P21 sınıflandırmasına göre ele alınmış ve becerileri incelemek üzere tema ve alt temaları temsil edecek kod listesi, alanyazına dayalı olarak geliştirilmiştir. Yapılan betimsel analiz sonucu programın, öğrencileri çağın gereksinimlerine uygun nitelikli bireyler olarak yetiştirme hedefini vurguladığı ancak 21. yüzyıl becerilerine yer verme bakımından eksikleri olduğunu göstermiştir. Sonuçlar kazanımların diğer ögelere göre 21. yüzyıl becerileriyle daha fazla ilişkili olduğunu, öğrenme-öğretme süreci ögesinin sınırlı derecede ilişkilendirilebildiğini, içerik ve ölçme-değerlendirme ögelerinin ise ilişkilendirilemediğini göstermektedir. Programın ögelerinde 21. yüzyıl becerilerinin tüm alt becerileri ile bir bütün olarak yer almadığı belirlenmiştir. 2018 yılı Coğrafya Dersi Öğretim Programı’nın ya da yeni program geliştirme çalışmalarının 21. yüzyıl becerilerinin bir kısmına değil, tamamına yer verecek şekilde ele alınması gerektiği düşünülmektedir. Ayrıca 21. yüzyıl becerilerine programın ögeleri arasında ilişki kurularak yer verilmesi gerektiği de söylenebilir.
This study aims to examine the 2018 geography course curriculum in terms of 21st century skills. In this regard, it was revealed how the 21st century skills were handled in the sections such as vision, structure, values, competencies and general philosophy of the curriculum as well as in the learning outcomes, content, teaching-learning processes and assessment-evaluation elements of the curriculum. In this study, where the document analysis method was used, the document was examined with the descriptive analysis method according to themes, sub-themes and codes. 21st century skills were discussed according to the P21 classification, and a code list to represent themes and sub-themes to examine the skills was developed based on the literature. The descriptive analysis result showed that the curriculum emphasized the aim of raising students as qualified individuals in line with the needs of the age, but had deficiencies in terms of including 21st century skills. The results showed that the learning outcomes were more related to 21st century skills than other elements, that the teaching-learning process element can be associated to a limited extent, and that the content and assessment-evaluation elements cannot be associated. It was found that the elements of the curriculum did not include 21st Century skills as a whole with all their sub-skills. It is thought that the 2018 geography course curriculum or new curriculum development studies should be handled in a way that includes all of the 21st century skills, not just some of them. It can also be said that 21st century skills should be included by establishing a relationship between the elements of the curriculum.