MEB Örgün Eğitimi Destekleme Ve Yetiştirme Kurslarinin Matematik Öğretmenler ve Öğrenciler Tarafindan Değerlendirilmesi


Creative Commons License

ERCAN S., Kürkçü Çakar E.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, sa.11, ss.39-63, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.21733/ibad.901416
  • Dergi Adı: IBAD Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.39-63
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde açılan örgün eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarının matematik dersi bağlamında öğretmen ve öğrenci görüşleri ve beklentileri incelenmiştir. Araştırmada karma yöntem yakınsayan desen uygulanmıştır. Araştırmaya Doğu Karadeniz Bölğesinde Milli Eğitim Bakanlığı örgün eğitimi destekleme ve yetiştirme kurslarında görev alan 15 matematik öğretmeni ve bu kurslara devam eden 376 ortaöğretim öğrencisi dahil edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin görüşlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşmeler yapılarak bu görüşmeler kayıt altına alınmıştır ve öğrenciler için öğrenci görüşme formu uygulanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Bu kurslara katılan öğretmenlerin görüşlerine göre devamsızlık, kursların ücretsiz olması devamsızlığa neden olduğunu, 12. Sınıflar için ATY ve TYT sınavlarına hazılık, arasınıflar için dersteki eksiklikleri tamamlama ve öğrencinin matematiğe karışı motivasyonunu artırma, kurslardan verim alınabilmesi için kurslara belirli düzenlemelerin gelmesini ifade etmektedirler. Destekleme ve yetiştirme kurslarının okuldaki derslere destek anlamında yeterli olduğu fakat merkezi sınavlara hazırlanması konusunda yeteri kadar desteklemediği katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Destekleme ve yetiştirme kursların MEB tarafından sunulan kaynakların katılımcılar tarafından yetersiz olduğu ifade edilmiştir. Katılımcı öğrenciler kurs saatlerinin az olduğunu, derslerin hızlı işlendiği, sınıfların kalabalık olduğu, kurslarda seviye gruplarının oluşturulması, sadece soru çözümünün değilde eksik konuların saptanıp o konuların tekrar anlatılmasını, 11. sınıf öğrencileri kursların derse takviye amaçlı değil ATY-TYT sınava yönelik olması gerektiğini ifade etmektediler. Destekleme ve yetiştirme kurslarının okuldaki derslere destek anlamında yeterli olduğu fakat merkezi sınavlara hazırlanması konusunda yeteri kadar desteklemediği katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Destekleme ve yetiştirme kursların MEB tarafından sunulan kaynakların katılımcılar tarafından yetersiz olduğu ifade edilmiştir