Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.20, sa.1, ss.286-302, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, Müzik Öğretmenliği Lisans Öğretim Programlarında keman dersinde yer alan
dizi çalışmalarının öğrencinin gelişimine katkısı üzerine keman eğitimcilerinin görüşlerini
tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma amaç, izlenen yöntem ve uygulanan işlem ile
toplanan verilerin niteliği açısından betimsel bir nitelik taşımaktadır. Araştırmanın
örneklemini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Müzik
Eğitimi Ana Bilim Dallarında keman dersini yürüten 52 öğretim elemanı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretim
elemanlarının dizi çalışmalarına derslerinde yer verdikleri, ders süresinin dizi çalışmalarına
zaman ayırma açısından yetersiz olduğu, bu çalışmalar sırasında çeşitli yöntemlerin, yay
tekniklerinin ve kaynak kitapların kullanıldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretim
elemanlarının büyük bir çoğunluğu dizi çalışmalarının öğrencinin yay kullanımında,
müziksel işitme gelişiminde, tuşe hâkimiyetinde, konum geçişlerinde, ajilite, belirli bir
tempo içerisinde kalarak çalmada her zaman katkı sağladığını düşünmektedir. Keman
öğrencilerinin günlük çalışmalarının en az 20 dakikasını dizi çalışmalarına ayırmasının,
bireysel çalgı ders süresinin artırılmasının ve Türkiye’de tonal ve makamsal dizi metot
eksikliğinin giderilmesi için yeni çalışmalar yapılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.
This study was carried out to expose violin instructors’ views regarding the effect of scale
studies, which is a topic of the violin course in the curriculum of Music Training
Undergraduate Programs, on students’ development. It is a descriptive study, considering
its purpose, methodology and the procedure, and the nature of the data collected here. The
study sample consists of 52 violin instructors. The data were collected by using
questionnaires. The analysis of the data revealed that the participant instructors apply scale
studies in their lessons, the duration of lessons is not enough to practice scale studies
properly, and they use a variety of methods, bowing techniques, and source books during
studies. It was found out that a majority of the participants think that scale studies always
contribute to students’ various skills such as bowing development, musical hearing
development, mastery of finger board, changing positions, agility, and keeping to a specific
tempo. It is recommended that violin students should do scale studies for at least 20 minutes
a day, duration of lessons should be increased to allow enough time for scale studies, and
further research should be conducted to fill the gap in tonal and modal sequence methods in
Turkey