SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES' PERSPECTIVES ON "OTTOMAN HISTORY COURSE": METAPHOR ANALYSIS EXAMPLE


Creative Commons License

Şengül Bircan T.

THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, cilt.150, sa.150, ss.153-166, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 150 Sayı: 150
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.29228/asos.75472
  • Dergi Adı: THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: CAB Abstracts, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, Veterinary Science Database
  • Sayfa Sayıları: ss.153-166
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Osmanlı tarihi dersi”ne ilişkin bakışlarının saptanmasıdır. Araştırma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitede eğitim gören 125 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının algılarını belirlemek amacıyla “Osmanlı tarihi dersi, …. gibidir. Çünkü…” ifadesinin, katılımcılar tarafından tamamlanması istenmiştir. Veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Analiz sonucunda Osmanlı tarihi dersine ilişkin öğretmen adaylarının kullandığı metaforlar listelenmiş ve her metaforun kategorisi belirlenmiştir. Araştırmada “Osmanlı tarihi dersi”ne ilişkin 40 metafor, 5 kategori tespit edilmiştir. Çalışmada sosyal bilgiler öğretmen adayları Osmanlı Tarihi dersini; yol gösterici ve rehber olarak, birleştirici ve kapsayıcı olarak, bilgilendirici ve keşfedici olarak, zorlayıcı ve öznel olarak, vazgeçilmez ve dayanak olarak Osmanlı tarihi dersi olmak üzere beş kategoride 40 metafor ile tanımlamıştır. Öğretmen adayları, Osmanlı tarihi dersi için en çok “çınar ağacı”, “okyanus” ve “ansiklopedi” metaforlarını kullanmıştır.