Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.28, sa.1, ss.319-334, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın problemini,“Gagne’nin
Öğretim Etkinlikleri Modeli’ne göre; öğretmen adaylarının öğretmenlik
uygulamasında yaptıklarını nasıl değerlendirdikleri?” oluşturmaktadır.
Araştırmanın, temel amacı; öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasındaki özdeğerlendirme
algılarını Gagne’nin öğretim etkinlikleri modeline göre analiz etmektir.
Karma modelle gerçekleştirilen araştırmada önce nicel sonra nitel veriler
toplandığından, “sıralı açıklayıcı karma tasarım” kullanılmıştır. Araştırmada
belirlenen evren aynı zamanda çalışma evreni olarak da tanımlandığından Etik
Kurul onayıyla nicel verilerde 1516 öğretmen adayından 985’sinden geri dönüş
alınırken, 14 öğretmen adayıyla da birebir yüzyüze görüşmelerle nitel veriler
elde edilmiştir. Araştırmada nicel
veriler 35 davranış örüntüsünden oluşan özdeğerlendirme formuyla, nitel
verileri ise Gagne Modeli’ne göre hazırlanan 9 açık uçlu yarı yapılandırılmış
görüşme formuyla elde edilmiştir.
Nicel veriler için her davranışla ilgili katılımcıların kaçı tarafından kendilerini nasıl algıladıkları? “Eksiğim var, Kabul edilebilir ve
İyi yetiştiğimi düşünüyorum” üçlü ölçeğine göre frekans analizleri ve
yüzdesel değerleriyle tablolar halinde verilerek; nicel ve nitel veriler
tümel olarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçları;
katılımcıların ders sunumlarında Derse dikkat çekmede, Hedeften haberdar
etmede, Ön koşullara bakma, Uyarıcı
materyal kullanma ve Öğretimi bireysel farklılıklara göre sürdürme
davranışlarında eğitim formasyonu içinde olduklarını göstermiştir. Performansı
ortaya çıkarmada, Dönüt sağlamada,
Değerlendirme yapmada, kalıcılığı ve transferi sağlamada ise iyi yetiştikleri
eğitim ihtiyacı beliren davranışlarda eğitim formasyonlarını
gidermeleri, iyi yetiştikleri davranışları
ise pekiştirmeleri önerileri geliştirilmiştir. |
|
|||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
|