Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.14, sa.51, ss.258-272, 2023 (Hakemli Dergi)
Nörobilim alanındaki çalışmalar teknolojinin gelişmesiyle birlikte hız kazanmıştır. Eğitimciler de,
özellikle beyin ve öğrenme bağlamında nörobilim çalışmalarının sonuçlarına kayıtsız kalamamış ve
beyin temelli öğrenme gibi çeşitli öğrenme yöntemleriyle nörobilim ile eğitimi birleştirmeye
çalışmıştır. Bu durum birçok sorunu da beraberinde getirmiştir. Normalde tıp alanının bir terimi
olan nöromit, eğitim alanında nörobilim çalışmalarının yanlış anlaşılması ya da yanlış
okunmasından kaynaklı yanlış kanıları ifade etmek için kullanılmaktadır. Öğrenmede aktif rol
oynayan en önemli organ beyindir. Öğretmen adaylarının da öğrenmeye yönelik nöromitlere
sahip olması kuşkusuz eğitimi etkileyecek ve nöromitlerin varlığını sürdürmelerine neden
olacaktır. Bu bağlamda araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının beyin
fonksiyonlarına yönelik doğru bilgilerini ve nöromitlerini belirlemektir. Araştırma nicel
yöntemlerden biri olan tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları ise amaçlı
örneklemden biri olan ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırmanın
örneklemini 2., 3. ve 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmen adayları oluşturmuştur. Bu örneklem
grubunun seçilmesinin nedeni öğretmen adaylarının 1. sınıfta “eğitim psikolojisi” adlı dersi almış
olmalarıdır. Araştırmaya 126 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler nicel istatistik programı ile
betimsel istatistik yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından yola çıkarak sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının beyin ve öğrenme ile ilgili beynin hemisferik olarak uzmanlaşması, öğrenme
stilleri, Omega-3 balık yağları ve kritik dönemler gibi birçok nöromite sahip olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Studies in the field of neuroscience have gained speed with the development of technology.
Educators also have not been indifferent to the results of neuroscience studies in the context of
brain and learning and tried to combine education with various learning methods such as brainbased learning. This situation has brought many problems with it. Normally, neuromyth, which is
a term of the medical area, is also used to express the wrong opinion from the misreading or
misunderstanding of neuroscience studies. Three neuromyths are very common in the
educational context. The most important organ that plays an active role in learning is the brain.
The fact that teacher candidates also have neuromyths for learning will undoubtedly affect
education and cause neuromyths to continue to exist. In this context, the aim of the research is
to determine the correct knowledge and neuromyths of social studies teacher candidates about
brain functions. The research was designed with the scanning model, which is one of the
quantitative methods. The participants of the study were determined by criterion sampling,
which is one of the purposeful samplings. In this context, the sample of the research consisted of
2nd, 3rd, and 4th-grade social studies teacher candidates. The reason for choosing this sample
group is that the pre-service teachers took a course called "educational psychology" in the first
grade. 126 teacher candidates participated in the research. The data were analyzed through a
quantitative statistics program and descriptive statistics. Based on the research findings, it was
concluded that social studies teacher candidates have many neuromyths such as brain and
learning-related brain hemispheric specialization, learning styles, Omega-3 fish oils, and critical
periods.