Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA BETÜL EKEM
Danışman: Ufuk Karakuş
Özet:
Ölçme ve değerlendirme işlemleri, eğitim faaliyetlerinin amaçlarının belirlemede, içeriğinin düzenlenmesinde ve sonuçlarının değerlendirilmesinde aktif olarak kullanılan bir süreçtir. Sosyal bilgiler dersi, milli ve manevi değerlere bağlı, uluslararası bakış açısına sahip, problem çözme, eleştirel düşünme ve yaratıcılık becerileri ile donatılmış, demokratik ve insani değerlere saygılı bireyler yetiştirmeyi amaçlayan bir derstir. Bu araştırmada Sosyal bilgiler öğretmenlerinin literatürdeki ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma durumlarını, tercih nedenlerini ve karşılaştıkları sorunları ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma betimsel analiz modeline uygun olarak tasarlanmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’nın Akyurt ilçesine bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 15 Sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğretmenlerden alınan 2018-2019 eğitim-öğretim yılına ait sınav kağıtları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ise içerik analizi yöntemi ve doküman incelemesi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre Sosyal bilgiler öğretmenleri tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanmakla birlikte daha çok klasik ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma eğilimdedirler. Bu durumun temel nedenleri ise klasik ölçme ve değerlendirme araçlarının; hazırlama, uygulama ve puanlama durumlarında kolaylık sağlaması ve sosyal bilgiler eğitimi için ayrılan haftalık ders saatinin tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme araçlarını uygulamaya elverişsiz olmasıdır.
Anahtar Kelimeler : Ölçme ve değerlendirme, sosyal bilgiler, tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme araçları.