ETKİLEŞİMLİ KISA TARİHSEL HİKÂYELERİN KULLANIMININ İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMİN DOĞASINA YÖNELİK ANLAYIŞLARINI GELİŞTİRMESİNDEKİ ETKİLİLİĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Manolya YÜCEL

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Bilimin doğasına yönelik derinlemesine bir anlayış geliştirmek, fen okuryazarlığının ayrılmaz bir parçası olarak görülmektedir. Ayrıca, araştırma sonuçları öğrencilerin bilimin doğasıyla ilgili anlayışlarında eksiklikler olduğunu göstermektedir, bu da bilimin doğasını fen eğitimine dâhil etmenin bir ihtiyaç olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Bugün birçok ülkede bilimin doğası unsurları fen müfredatına dâhil edilmektedir. Bu araştırma, bilimin doğası üzerine odaklanan ve ilköğretim öğrencilerinin bilimin doğası anlayışını geliştirmeyi amaçlayan Etkileşimli Kısa Tarihsel Hikâyeler'i (EKTH) konu almaktadır. İlk kez EKTH'ler yönteminin izlenerek Türkçe özgün hikâyelerin oluşturulması ve 6-8. sınıf öğrencilerinin hedeflenmesi araştırmanın önemini ortaya koymaktadır. Çalışmanın örneklemi toplam 74 öğrenciden oluşmaktadır. Bir ön test, son test tek gruplu araştırma deseni kullanılmıştır. Veriler, bir anketle birlikte sınıf tartışmalarının ses ve video kayıtlarından elde edilmiştir. Anket, NOSQ (Roach, 1993) and POSE (Abd El-Khalick, 2002)'den seçilmiş olan maddelerle oluşturulmuştur. Veriler, sınıf düzeyleri ve cinsiyete göre analiz edilmiştir. Bulgular EKTH kullanımının öğrencilerin bilimin doğası anlayışını geliştirmelerine yardımcı olduğunu göstermektedir.