Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ASİYE BEYZA KAÇIRA
Danışman: Hacer Elif Dağlıoğlu
Özet:
Bu araştırma, Güncellenmiş Erken Aritmetik Testi’nin geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla planlanmıştır. Araştırma betimsel araştırma örneğidir. Araştırma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Van luit ve Van Rijt (2009) tarafından geliştirilip revize edilen karşılaştırma, sınıflama, sıralama, birebir eşleme, sayıları kullanma, eş zamanlı ve kısaltılmış sayma, sonuçsal sayma ve tahmin olmak üzere dokuz alt boyuttan oluşan “Güncellenmiş Erken Aritmetik Testi (GEAT)”nin Türkçeye uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Uyarlaması yapılacak bu test için dil uzmanlarından uzman görüşü alınmıştır. Türkçe dil uzmanının onayından geçtikten sonra çeviriler konu alan uzman görüşüne gönderilmiştir. Konu alan uzman görüşlerine göre gerekli değişiklikler yapılarak testin son şekli oluşturulmuştur. Pre-ön uygulama için 4-7 yaş arası 30 çocuğa test uygulanmıştır. Uygulama sonucunda çocukların maddelerde yer alan yönergeleri anlamakta güçlük çekmediği ve çocukların GEAT A formundaki soruların %76’sına, B Formundaki soruların %78’ine doğru cevap vererek temel matematik puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca GEAT A ve B formundan almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuş ve elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda İstanbul İli Bahçelievler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi bağımsız anaokulları, ilkokulların anasınıfları ve birinci sınıflar arasından tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiş okullarda eğitim alan 4-7 yaş 251 çocuğun katılımıyla ön uygulama gerçekleşmiştir. Yapılan analizler sonucında madde istatistikleri incelendiğinde A Formunun alt boyutlarında madde güçlük indeklerinin .580-.828; B Formunda .596-.802 arasında olduğu belirlenmiştir. GEAT A Formunun alt boyutlarının madde ayırıcılık indekslerine bakıldığında A Formu için .452-.584; B Formu için .404-.576 arasında olduğu bulunmuştur. Bunula birlikte GEAT A ve B Formunun madde güçlük ve ayırıcılık indeksleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Test analizleri incelendiğinde de çocukların GEAT A Formundan
vii
en az 10 en çok 43 maddeyi; B Formunda en az 12 en çok 43 maddeyi doğru cevapladıkları belirlenmiş ve GEAT A Formunun ortalama güçlük indeksi .733, B Formunun ortalama güçlük indeksi .725 olarak hesaplanmıştır. Çocukların GEAT A ve B Formu’nda almış oldukları puanlara ilişkin standart sapma değeri (A Formu ss: 6.342; B Formu SD: 5.685) testten düşük puan alan çocuk olduğu gibi yüksek puan alan çocuk olduğunu da göstermektedir. Testin güvelirlik hesapamaları incelendiğinde KR-20 katsayısının A formu için .810; B formu için .749 olduğu belirlenmiştir. GEAT’ta yer alan maddelerin güvenirliğini tespit etmek amacıyla hesaplanan Spearman korelasyon katsayısı ise A formu için .813; B formu için .786 olarak bulunmuştur. Ayrıca GEAT A ve B formu için hesaplanan güvenirlik katsayıları arasında da istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda GEAT A ile B formunun tüm alt testlerinin çocukların saymaya ilişkin temel matematik becerilerini anlamlı şekilde yordadığı, çocukların sayma becerilerini anlamlı bir şekilde açıkladığı (GEAT A Formu R2= .16-.51, p<.05; B Formu R2=.11-.47, p<.05); çocukların her iki formda vermiş oldukları cevaplar doğrultusunda oluşturulan modellerde X/sd,CFI ve GFI uyum değerlerinin modellerle mükemmel uyum gösterdiği ve GEAT A ve B formunda yer alan dokuz alt testin çocukların saymaya ilişkin temel matematik becerilerini anlamlı bir şekilde açıkladığı ve yapı geçerliklerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmaya katılan çocukların A ve B formlarından elde ettikleri puanlar incelendiğinde karşılaştırma, sınıflama, birebir eşleme, tahmin ve toplam puan boyutlarında elde edilen puanlar arasında anlamlı farklılıklar olduğu (p<.05), diğer alt boyutlardan elde edilen puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olmadığı (p>.05) belirlenmiştir. GEAT A ve B formlarından alınan puanlar arasındaki ilişkiler incelendiğinde karşılaştırma ve sınıflama alt testlerine yönelik almış oldukları puanlar arasında pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki olduğu görülürken; birebir eşleme, sıralama, sayıları kullanma, eş zamanlı ve kısaltılmış sayma, sonuçsal sayma, sayı bilgisini uygulama ve tahmin alt testlerine yönelik aldıkları puanlar arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda, Güncellenmiş Erken Aritmetik Testi’nin güvenilir ve geçerli olduğunu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Dönem, Temel Matematik Eğitimi, Sayı Kavramı