Kavram ağlarıyla desteklenmiş TGA etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar tutumlarına, kaygılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERVİŞ BURAK BARUT

Danışman: AYŞE SERT ÇIBIK

Özet:

Bu araştırmada Kavram Ağı Destekli Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA) yönteminin, uygulanmakta olan mevcut laboratuvar yöntemine kıyasla fen bilgisi öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin fizik laboratuvarına yönelik olarak tutumlarına, kaygılarına ve bilimsel süreç becerilerine anlamlı düzeyde etki edip etmediği araştırılmıştır. Araştırmada desen olarak “ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen” kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama aşamaları aynı araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Deneyler “Fizik-I” dersinin laboratuvar kısmında yürütülmüştür. Deney grubunda deneyler “Kavram Ağı Destekli TGA yöntemine” uyarlanan deneylerle yürütülürken, kontrol grubunda mevcut programa bağlı kalınarak “Mekanik Laboratuvarı-I” deney föyüne göre yürütülmüştür. Araştırma örneklemini Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 1.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, deney grubunda 17 öğrenci, kontrol grubunda 18 öğrenci olmak üzere toplam 35 öğrenci oluşturmaktadır. vii Araştırmada deney ve kontrol grubu öğrencilerinin fizik laboratuvarına yönelik tutumlarını, kaygılarını ve bilimsel süreç becerilerini karşılaştırmak amacıyla, “Fizik Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği (FLYTÖ)”, “Fizik Laboratuvarına Yönelik Kaygı Ölçeği (FLYKÖ)” ve “Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT)” “ön test- son test” olarak uygulanmıştır. Aynı zamanda uygulanan yönteme yönelik öğretmen adaylarından görüş almak amacıyla “Tahmin-Gözlem-Açıklama Yöntemine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmen Aday Görüş Formu” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşlerine yer verilirken, adayların isimleri verilmeyip (A,B,C,D…) şeklinde harflendirmeler kullanılmıştır. Uygulama süreci 10 hafta sürmüştür. Araştırmadan elde edilen veriler “SPSS 22” paket programında analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde “Bağımsız gruplar t-testi”, “Bağımlı gruplar t-testi” ve “Mann Whitney-U testi” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Kavram Ağı Destekli TGA yöntemi etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvara yönelik kaygılarında ve bilimsel süreç becerilerinde deney grubu lehine anlamlı düzeyde (p<.05) farklılık sağladığı, laboratuvara yönelik tutumlarında da istatistiksel olarak anlamlı olmamakla beraber deney grubu lehine sayısal farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca deney grubundaki öğretmen adaylarının görüşlerinden hareketle yöntemin “faydalı olduğunu düşündükleri, akılda kalıcı olduğunu düşündükleri, bilimsel düşünmeye teşvik ettiği ve yardımcı olduğunu düşündükleri ve ileride meslek haya tlarında kullanmak istedikleri” vb. sonuçlara ulaşılmıştır. Buradan da “Kavram Ağı Destekli TGA Yöntemine” dayalı etkinliklerin laboratuvarda kullanılması gereken, deney sürecini destekleyici, deneylere aktif katılım sağlayan bir yöntem olduğu düşünülmektedir.