Felsefi Bir Öğrenme Ortamı Olarak Matthew Lipman’ın Sorgulama Topluluğu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE ÇAKIR KAYTANCI

Danışman: Mehmet Ali Dombaycı

Özet:

Bu araştırmanın amacı değişen eğitim paradigmasının felsefe eğitimindeki karşılığı olan öğrencilere felsefi düşünme becerisi kazandırmayı amaçlayan eğitim görüşlerinin ve bu sürecin önemli isimlerinden olan Matthew Lipman’ın felsefesinin sorgulama yönünün tanınmasını sağlamaktır. Çocuklar için Felsefe eğitimi anlayışını geliştiren Lipman’ın görüşlerinin ve müfredatının temellerini anlayabilmek için öncelikli olarak onu etkileyen filozoflar ve görüşleri ele alınmış, kavramsal ve tarihsel bir çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Daha sonrasında Lipman’ın felsefe eğitimi görüşlerinin temel kavramları ve diğer yöntemlerden ayrılan yönleri ortaya konulmuştur. Felsefe öğrenme ortamları içerisinde ayrı ve önemli bir yere sahip olan ve her geçen gün ilkelerini belirleme ihtiyacı daha da artan toplulukla felsefe yapma etkinliği, Lipman için gelişigüzel sorular ve yönlendirmelerle, amaçsız olarak sürdürülemez. Her sorgulama etkinliğinin belli amaçları ve bu amaçlara uygun davranışları geliştirmesi beklenir. Bu çalışmada da bu amaçlar ve ortaya çıkacak davranışlarla ilişkisi, Lipman’ın görüşlerine bağlı olarak ortaya konulmuştur. Ayrıca Lipman’ın felsefe, sorgulama, düşünme, okul, eğitim ve birey kavramlarından ne anladığı ve bunları kendi pedagojisi içinde nasıl tanımladığı da çalışma içinde verilmiştir. Son olarak da çalışmanın asıl konusunu oluşturan eğitim ortamlarından sorgulama topluluğu, ilkeleri ve öğretmenin topluluk içinde değişen görevleri ele alınmıştır.

Anahtar Kelimeler : Sorgulama topluluğu, Matthew Lipman, felsefi sorgulama, toplulukla felsefe, felsefe eğitimi