FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEYE YÖNELİK ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMETİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şeyma Şahingöz

Danışman: Halil İbrahim Yıldırım

Özet:

Milli Eğitim Bakanlığı (2017) tarafından yayınlanan Öğretmenlik Mesleği Genel

Yeterlikleri’nde Ölçme ve Değerlendirme Yeterliği’nin öğretmenlerin sahip olması

gereken bir yeterlik olduğu belirtilmiştir. Eğitim öğretim sürecinde ölçme ve

değerlendirme araçlarının etkili bir şekilde uygulanabilmesini gerektiren ölçme ve

değerlendirme yeterliği için öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme öz yeterlik inancına

sahip olmaları gerekir. Bu nedenle başlatılan çalışma, fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme

ve değerlendirmeye yönelik öz yeterlik inanç düzeylerini ve ilişkili değişkenleri

inceleyerek fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme öz yeterlik inanç

düzeylerini geliştirmek için öneri sunmak amacıyla yapılmıştır. Tarama yöntemi kullanılan

araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ankara ilinin üç merkez üç taşra ilçesinde

bulunan devlet ortaokullarında görev yapan 560 fen bilimleri öğretmenleri üzerinde

uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak “Ölçme ve Değerlendirme Öz yeterlik İnanç

Ölçeği”, “Ölçme ve Değerlendirmeye Yönelik Tutum Ölçeği” ve ‘‘Ölçme ve

Değerlendirme Okuryazarlığı Envanteri’’ kullanılmıştır. Veriler İlişkisiz Örneklemler İçin

t-Testi, Pearson Korelasyon Katsayısı ve Tek Faktörlü ANOVA kullanılarak analiz

edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ölçme ve değerlendirmeye yönelik bir eğitim alma,

üniversitede verilen ölçme ve değerlendirme tekniklerini öğrenme ve kullanmaya yönelik

yeterlik düzeyi, teknoloji destekli ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma durumu,

alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma durumu, ölçme ve değerlendirme

araçlarını kullanım sıklık düzeyi, ölçme ve değerlendirmeye yönelik kaygı, ilgi ve bilgi

düzeyi, ölçme ve değerlendirme dersinin yeterlik düzeyi, ölçme ve değerlendirme dersinin

işleniş türü, ölçme ve değerlendirme dersinin konu alanıyla ilişkilendirilme durumu ve

vii

ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutum düzeyi değişkenlerinin fen bilimleri

öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik öz yeterlik inançları üzerinde anlamlı

fark oluşturduğu gözlenmiştir. Ayrıca ölçme ve değerlendirmeye yönelik öz yeterlik inanç

ile tutum arasında yüksek seviyede pozitif yönlü ve anlamlı ilişki, ölçme ve

değerlendirmeye yönelik inanç ile ölçme ve değerlendirme okuryazarlığı arasında orta

seviyede pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ek olarak yaş, cinsiyet,

görev süresi, eğitim düzeyi (lisans-lisansüstü), mezun olunan fakülte türü, girilen ders

saati, sınıftaki ortalama öğrenci sayısı değişkenlerinin fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme

ve değerlendirme öz yeterlik inancı üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadıkları görülmüştür.

Araştırma sonuçlarına göre anlamlı fark oluşturan değişkenlere yönelik hizmet içi eğitim

sağlanarak fen bilimleri öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye yönelik öz yeterlik

inanç düzeylerinin artırılması önerilir.

Anahtar Kelimeler : Ölçme ve Değerlendirme, Öz Yeterlik İnanç, Fen Bilimleri

Öğretmeni, Fen Eğitimi