Okul öncesi öğretmenlerinin çocuğu tanıma ve değerlendirme tekniklerine yönelik tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞĠTĠM ANA BĠLĠM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NUR ULUSOY

Danışman: Gülhan Güven

Özet:

AraĢtırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin çocuğu tanıma ve değerlendirme tekniklerine yönelik tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliĢtirmektir. AraĢtırma nicel araĢtırma tekniklerinden biri olan tarama modelindedir. AraĢtırmanın çalıĢma grubu, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Niğde Ġli merkezinde ve ilçelerde, anaokulu ve anasınıflarında görev yapan tesadüfi örneklem yolu ile seçilmiĢ 206 kadın, 17 erkek toplam 223 okul öncesi öğretmeninden oluĢmaktadır. AraĢtırmadan elde edilen veriler araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen “Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Tekniklerine Yönelik Tutum Ölçeği” ve araĢtırmacı tarafından oluĢturulan “KiĢisel Bilgi Formu”ndan elde edilmiĢtir. Ölçekte 38 madde yer almaktadır. Ölçeğinin kapsam geçerliğinin belirlenmesi amacıyla uzman görüĢleri değerlendirilmiĢ, yapı geçerliğinin belirlenmesi amacıyla ise açımlayıcı faktör analizi (AFA); güvenirliğinin belirlenmesi amacıyla Cronbach Alfa güvenirlik katsayıları hesaplanmıĢtır. KMO testi sonucu .86, Barlett küresellik testi de (P<0.01) anlamlı bulunmuĢ ve yapılan faktör analizi sonucunda, faktör ortak varyansının .57 ila .84 arasında olduğu belirlenmiĢtir. Faktör analizi sonucunda ölçeğin bu çalıĢmada on faktörlü olduğu sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ölçeğin faktör boyutlarının toplamı ölçeğin %70.00‟ını açıklamaktadır. “Çocuğu Tanıma Teknikleri Tutum Ölçeği”nin güvenilirliğine iliĢkin bulgular için Cronbach Alfa katsayıları hesaplanmıĢ ve ölçeğin tamamında .90, ilk alt boyutunda .92, ikinci alt boyutunda .90, üçüncü alt boyutunda .86, dördüncü alto boyutunda .79, beĢinci alt boyutunda .78, altıncı alt boyutunda .74, yedinci alt boyutunda .66, sekizinci alt boyutunda .74, dokuzuncu alt boyutunda .73, onuncu alt boyutunda ise .65 bulunmuĢtur. Geçerli sayılan ölçek formundaki veriler bilgisayara aktarılmıĢ ve verilerin analizi SPSS programında yapılmıĢtır.

vi

AraĢtırma sonunda, elde edilen verilere göre okul öncesi öğretmenlerinin çocuğu tanıma tekniklerine yönelik tutumlarında; cinsiyet, mesleki kıdem, görev yapılan yerleĢim birimi, görev yapılan sınıftaki ortalama çocuk sayısı, çalıĢılan okuldaki görev süresi, lisansüstü eğitime devam etme durumu değiĢkenlerinde anlamlı bir farklılık olmadığı bulgusuna ulaĢılmıĢtır. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuğu tanıma tekniklerine yönelik tutumlarında; yaĢ ve mezun oldukları fakülte değiĢkenlerinde ise anlamlı bir farklılık olduğu bulgusuna ulaĢılmıĢtır.

Anahtar Kelimeler : Okul öncesi eğitim, çocuğu tanıma teknikleri, okul öncesi öğretmeni.