Halk eğitimi merkezlerindeki eğitimlerin kursiyer görüşlerine göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Meriç ÖZGÜR

Danışman: Semra Güven

Özet:

Bu araştırmanın amacını halk eğitim merkezlerinde eğitim alan kursiyerlerin halk eğitim merkezlerinde verilen eğitimler konusundaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi oluşturmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın problem durumunu halk eğitimi merkezlerindeki eğitimlerin kursiyer bakış açısıyla değerlendirilmesi oluşturmaktadır. Halk eğitimi merkezlerinde verilen eğitimlerle ilgili kursiyerler görüşlerini ortaya koymak ve halk eğitimi merkezlerinde verilen eğitimlerin daha nitelikli hale dönüştürülebilmesi için öneriler sunmak amaçlanmıştır. Araştırma amaçsal örnekleme göre belirlenmiş Çankaya Halk Eğitimi Merkezi’ndeki kurslarda eğitim alan kursiyerlerin görüşleri özelinde derinlemesine bir nitel analiz yaklaşımıyla kurgulanmıştır. Araştırmada; nitel yöntem desenlerinden "nitel durum çalışması" deseni kullanılmıştır. Nitel durum çalışmasıyla yapılandırılan araştırma da verilerin toplanması sürecinde görüşme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örneklemenin bir türü olan maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılarak oluşturulmuştur. Bu kapsamda araştırmacının bulunduğu il olan Ankara’da en çok kurs açılan halk eğitimi merkezlerinden biri olan Çankaya Halk Eğitimi Merkezi’nde açılan eğitim alan toplam 32 kursiyerle görüşme (mülakat) yapılmıştır. Veriler uzman görüşleri doğrultusunda araştırmanın amacına uygun vii hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma grubu ile yüz yüze yapılan görüşmeler sesli olarak kayıt altına alınmış ve araştırma kapsamında herhangi bir kimlik bilgisi paylaşılmamıştır. Ses kayıt aracıyla kaydedilen görüşmeler araştırmacı tarafından Microsoft Office Word programı ile yazıya aktarılmıştır. Böylece görüşmelere ilişkin hem ses kayıt dosyası, hem de bunların deşifresi olan elektronik ortam (Word belgesi) metin dosyası oluşturulmuştur. Elde edilen verilerle derinlemesine nitel analiz yapılmıştır. Verileri analiz ederken nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Bilgisayar ortamında yazıya aktarılan veriler açık kodlama tekniği ve içerik (satır-satır) analizi ile sürekli karşılaştırmalı veri analizine tabi tutularak kodlanmış ve her bir kod için sıklık değerleri hesaplanmıştır. Kod, kategori ve temalardan anlam bütünlüğü sağlanarak yorumlama yoluna gidilmiştir. Araştırmada bulgulara göre; halk eğitimi merkezlerinde kurs çeşitliliğinin yeterli olduğu ancak bu hususta kursiyerlerin bilgilendirilmeye ihtiyacı olduğu; halk eğitimi merkezlerinde açılan kursları yürüten öğreticilerin andragoji bilgisi noktasında birtakım eksiklikleri bulunduğu; halk eğitimi merkezlerindeki eğitimlerin gerçekleştirilmesinde fiziksel kapasite problemi olduğu, sosyal nedenlerle kursları tercih eden bireylerin halk eğitimi merkezlerindeki eğitimlerden oldukça memnun oldukları, ekonomik nedenlerle kursları tercih eden bireylerin istihdama katılma noktasında aldıkları belgelerin ihtiyacı karşılama durumunun yeterli olmadığı ancak genel olarak tüm yönleriyle değerlendirildiğinde halk eğitimi merkezlerinde verilen kursların kursiyerler tarafından tercih edildikleri ve memnun kaldıkları; kursiyerlerin kurs öncesi ve sonrasında kendilerini değerlendirdiklerinde olumlu yönde oldukça anlamlı farklar gördükleri sonuçlarına ulaşılmıştır. 

Anahtar Kelimeler : Halk Eğitimi, Halk Eğitimi Merkezi, Yaygın Eğitim, Yaygın Eğitim Programları, Hayat Boyu Öğrenme.