Milli Eğitim Bakanlığı taşra teşkilatında görevli yöneticilerin atama, yer değiştirme ve görevde yükselme yönetmeliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN PATTABANOĞLU

Danışman: Murat Gürkan Gülcan

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı Taşra Teşkilatında Görevli Yöneticilerin Cumhuriyet döneminden bu yana atama, yer değiştirme ve görevde yükselmelerinin nasıl yapıldığını ve günümüze kadar geçen süreç içerisinde meydana gelen yönetmelik değişiklikleri ve bu değişikliklerin sebeplerini ortaya koymaktır. Bu amaçla ilgili literatür taranmış, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan günümüze kadar yasal düzenlemelerde yer alan eğitim yöneticilerinin atanması, yer değiştirmesi ve yükseltilmesine ilişkin mevzuat hükümleri ve tarihsel gelişimi irdelenmiştir. Doküman inceleme yöntemi ile gerçekleştirilen bu çalışmanın temel verilerini araştırma konusu ile ilgili olan yazılı ve basılı belgeler oluşturmaktadır. Yapılan literatür taraması kapsamında okul ve kurumlara yönetici seçme, atanma süreçlerinin düzenlendiği 2 yönerge ve 28 yönetmelik incelenmiştir. 2013 yılına kadar olan yasal mevzuatların yöneticilik görevine atanma, 2013 yılından sonraki mevzuatların ise yönetici olarak görevlendirilme şeklinde düzenlendiği saptanmıştır. Araştırma sonucunda genel olarak yapılan mevzuat değişiklikleri ile yönetici atama sürecinin belirli standartlara kavuşturulmasının, kariyer ve liyakat ilkeleri yönünde yönetici seçme ve atama sürecinin iyileştirilmesinin amaçlandığı gözlenmiştir. Bu kapsamda yönetici atama sürecinde atılan bazı önemli adımlar şu şekilde özetlenebilir. Cumhuriyetin ilk yıllarında, 1928 yılında Gazi Eğitim Enstitüsünde açılan Pedagoji Bölümü ile eğitim örgütlerinin yönetici, müfettiş ve öğretmen ihtiyacını karşılamak üzere; meslekte tecrübeli, başarılı, yönetici ve müfettiş olma yeteneğine sahip olan ilkokul öğretmenleri Pedagoji bölümüne alınmış ve yetiştirilmişlerdir. 1960 yıllarına kadar eğitim yöneticiliğinde öğretmen eğitimi temel alınmış, her öğretmenin eğitim yöneticisi olabileceği inancıyla hareket edilmiştir. 1964 yıllarına gelindiğinde Türk eğitim sisteminin ihtiyacı olan yönetici, vi denetici ve uzman ihtiyacı eğitim fakülteleri tarafından karşılanmıştır. 657 Sayılı Devlet Memurları kanununun kariyer ve liyakat ilkelerinin yönetici atama, yer değiştirme ve görevde yükselme yönetmeliklerine dayanak oluşturduğu görülmüştür. 1999 yılında çıkarılan Devlet Memurlarının Görevde Yükselme Esaslarına Dair Genel Yönetmelik ile daha önce herhangi bir standarda tabi olmaksızın yürüyen kurum içi yükselme uygulamaları belirli standartlara bağlanmış olup bu genel yönetmeliğe istinaden Milli Eğitim Bakanlığı kendi görevde yükselme yönetmeliğini hazırlamıştır. Bu kapsamda hazırlanan Milli Eğitim Bakanlığı Personelinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 6 kez değiştirildiği tespit edilmiştir