Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERAL KESKİN
Danışman: NURCAN DEMİRALP
Özet:Bu araştırma, 9. sınıf Coğrafya dersi “Harita Bilgisi” konusunun öğretiminde hikaye haritalarının, öğrencilerin harita becerileri ve akademik başarıları üzerindeki etkisini araştırmak amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim döneminde, Bursa ili İnegöl ilçesi İMKB Osmangazi Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde öğrenim gören 20 dokuzuncu sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan iki farklı ölçek kullanılmıştır. “Bilişsel Harita Becerileri Ölçeği (BHBÖ)” 8 (sekiz) sorudan oluşmaktadır. Ölçek maddeleri değerlendirmesinde “Çok iyi=5, iyi=4, normal=3, kötü=2 ve çok kötü=1” şeklinde puanlandırılmıştır. Ölçeğin yapılan Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.87 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuca göre ölçeğin güvenilir olduğu söylenebilir. “Duyuşsal Harita Becerileri Ölçeği (DHBÖ)” ise 12 sorudan oluşmaktadır. Ölçek maddeleri değerlendirmesinde “Çok fazla=5, fazla=4, orta=3, az=2 ve çok az=1” şeklinde puanlandırılmıştır. Ölçekte yer alan “1., 3., 5., 7. ve 11.” maddeler ters madde kuralına vi göre kodlanmıştır. Buna göre, ters maddeler “Çok fazla=1, fazla=2, orta=3, az=4 ve çok az=5” şeklinde puanlandırılmıştır. Ölçeğin yapılan Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.83 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuca göre ölçeğin güvenilir olduğu söylenebilir. Araştırma kapsamında elde edilen veriler, IBM SPSS 25 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada tek bir grup olduğundan veriler “Paired-Samples T test” yapılarak değerlendirilmiştir. Ayrıca ölçek maddelerindeki temel istatistikî değerlerden yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre hikaye haritalarının, ‘Harita Bilgisi’ konusunun öğretiminde öğrencilerin akademik başarıları ve harita becerileri üzerinde anlamlı düzeyde etki etmiştir. Hazırbulunuşluk düzeyleri denk olan öğrencilerin hikaye haritaları kullanılmadan önce sorulara verdikleri yanıtlar ile hikaye haritaları kullanıldıktan sonra verdikleri cevaplar incelendiğinde, hikaye haritaları destekli öğretim lehine, anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda eğitimde, çeşitlendirilmiş öğretim yöntem ve teknikleri ile çeşitli öğretim materyalleri ve bunların içerikleri, güncel teknolojik gelişmelere uygun olarak yeniden düzenlendiğinde, öğrenciler için daha kapsayıcı bir öğretim ortamı sağlanacaktır