Fen Bilimleri Öğretiminde Bellek Destekleyici Stratejilerin Öğrencilerin Başarılarına, Motivasyonlarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLEK YILDIRIM

Danışman: Önder Şensoy

Özet:

Bu araştırmanın amacı, bellek destekleyici stratejilerin öğrencilerin "Güneş Sistemi ve Ötesi" ünitesi ile ilgili akademik başarılarına, Fen Bilimleri ders motivasyonlarına ve konuyu hatırlama düzeylerine etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen uygulanmıştır. Bu amaçla Ankara ili Etimesgut ilçesinden Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ortaokulda öğrenim gören 7. sınıf öğrencilerinden oluşan 2 farklı sınıf seçilmiştir. 3 hafta boyunca süren uygulama da sınıflardan birine ders anlatımı yapılırken, "Güneş Sistemi ve Ötesi" ünitesi Bellek Destekleyici Stratejilerle verilmiş; diğer sınıfa mevcut ilköğretim programında yer alan uygulamalarla anlatılmıştır. Araştırmacı tarafından uygulamadan önce "Güneş Sistemi ve Ötesi Başarı Testi" hazırlanmış, 8. sınıflardan 111 öğrenciye uygulanmış; geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılarak başarı testi oluşturulmuştur. Öğrencilere, 32 sorudan oluşan başarı testi, uygulama öncesi başarı ön testi olarak yapılmıştır.Uygulama sonrası aynı başarı testi son test, belli bir süre geçtikten sonra da hatırlama testi olarak öğrencilere uygulanmıştır. Benzer şekilde gruplara bellek destekleyici stratejilerin öğrencilerin motivasyonlarını artırmada etkili olup olmadığını tespit etmek için "Fen öğrenimine yönelik motivasyon ölçeği" ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Veriler SPSS 20.0 paket programı ile değerlendirilmiştir. Verilerin analizlerinde T testi, Munn-Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi yapılmıştır. Analiz sonucunda uygulama yönteminin öğrencilerin başarılarına etkisinin incelenmesi amacıyla başarı testlerinden elde edilen veriler karşılaştırılmıştır. Test sonuçları deney grubundaki öğrencilerin daha başarılı olduklarını göstermiş ve bu durum istatistiksel açıdan anlamlı olduğu görülmüştür. Bellek destekleyici stratejilerle öğretme sürecinden belli bir süre sonra uygulanan hatırlama testi ise, her iki grupta yöntemin uygulaması açısından bir fark oluşturmadığını göstermektedir. Bellek destekleyici stratejilerin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin motivasyonlarınında da deney öncesinden sonrasına anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar "Güneş Sistemi ve Ötesi" ünitesinin bellek destekleyici stratejilerle desteklenmiş uygulamalarla öğretilmesinin, öğrencilerin başarılarına katkı sağladığını ortaya çıkarmıştır.