Öğretmenlerde örgütsel sessizlik ve olumsuz değerlendirilme korkusu arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE BEDİROĞLU

Danışman: Mehmet Korkmaz

Özet:

Bu çalışma örgütsel sessizlik ve olumsuz değerlendirilme korkusu arasındaki ilişkilerin ve bu değişkenlerin cinsiyet, yaş, görev yapılan okuldaki hizmet süresi, meslekteki hizmet süresi, görev yapılan okulun sosyoekonomik statüsü ve branş değişkenleri ile ilişkisinin incelendiği, ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır. Çalışmanın örneklemini Ankara’nın Çankaya, Keçiören ve Altındağ ilçelerinde bulunan 10 lisede görev yapan 396 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmanın amaçları doğrultusunda yapılan analizler sonucunda, araştırmanın ilk amacında, örgütsel sessizliğin görev yapılan okuldaki hizmet süresi ve meslekteki hizmet süresi değişkenlerine göre anlamlı fark gösterdiği, fakat cinsiyet, görev yapılan okulun sosyoekonomik statüsü ve branş değişkenlerine göre anlamlı fark göstermediği belirlenmiştir. Örgütsel sessizlik ile yaş arasında ise negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın ikinci amacında, olumsuz değerlendirilme korkusunun görev yapılan okuldaki hizmet süresi, meslekteki hizmet süresi ve görev yapılan okulun sosyoekonomik statüsü değişkenlerine göre anlamlı fark gösterdiği, fakat cinsiyet ve branş değişkenlerine göre anlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Olumsuz değerlendirilme korkusu ile yaş arasında ise anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Araştırmanın üçüncü amacında, örgütsel sessizlik ile olumsuz değerlendirilme korkusu arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın son amacında, örgütsel sessizliği alt boyutları olan okul ortamı, duygu, sessizliğin kaynağı, yönetici ve izolasyon boyutlarıyla oluşturulan modelin olumsuz değerlendirilme korkusunu yordadığı ve beş değişkenin birlikte olumsuz değerlendirilme korkusundaki varyansın yaklaşık %28’ini açıkladıkları görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Örgütsel sessizlik, olumsuz değerlendirilme korkusu, lise, öğretmen