Görme Engelli Öğrencilerin Ailelerinin, Olağan Gelişim Gösteren Akranlarının, Akran Ailelerinin, Öğretmenlerinin, Görme Engelli Öğrencilere İlişkin Tutumlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülay ÇELİK

Özet:

Bu araştırmanın amacı kaynaştırma sınıflarında bulunan görme engelli öğrencilerin olağan gelişim gösteren akranlarının ve akran ailelerinin görme engelli öğrencilere ilişkin tutum düzeylerinin incelenmesi ve bu tutum düzeylerinin kişilerin bazı özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Aynı zamanda görme engelli öğrencilerin okula karşı tutumlarının, ailelerinin ve öğretmenlerinin kendilerine karşı tutumlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmada akran ve akran ailelerinin tutumlarının araştırılması için nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmış ve görme engelli öğrencilerin kendilerinden, ailelerinden ve öğretmenlerinden görüş almak için nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Antalya İli Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı Muratpaşa, Konyaaltı ve Kepez İlçesinde bulunan okullar araştırmanın çalışma evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu okullarda öğrenim gören 476 öğrenci ve 476 öğrenci ailesi oluşturmuş ve veri toplanmıştır. Aynı zamanda derinlemesine görüşme yapmak için 15 görme engelli öğrenci, sınıfında görme engelli öğrenci bulunan 19 öğretmen ve görme engelli öğrencilerin aileleri ile görüşme yapılmıştır. Anne-babalar ile eğitimcilerin kaynaştırmaya yönelik tutumlarını anlamak amacıyla oluşturulan 'Normal Gelişim Gösteren Çocukların Ailelerinin Engelli Öğrencilere Yönelik Tutum Ölçeği' ile olağan gelişim gösteren öğrencilerin sınıflarında yer alan engelli öğrencilere yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla 'Normal Gelişim Gösteren Çocukların Engelli Öğrencilere Yönelik Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Görme engelli öğrencilerin ailelerinin çocuklarına karşı tutumlarını ifade eden yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış görüşme formu kullanılarak görme engelli aileleri ile görüşme yapılmıştır. Öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarını ifade eden yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış görüşme formu kullanılarak sınıfında görme engelli öğrenci bulunan öğretmenler ile görüşme yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre olağan gelişim gösteren öğrenci ailelerinin görme engelli öğrencilere yönelik tutumları artıkça olağan gelişim vi gösteren öğrencilerin de görme engelli akranlarına yönelik tutumlarının arttığı belirlenmiştir. Ailelerin görüşüne göre görme engelli çocukların baston kullanmak istemedikleri, kabartma harita vb. materyallerin artırılması gerektiği, ses kayıt cihazı veya telefon kullanmanın dersleri takip açısından önemli olduğu belirtilmiş ailelerin görme engelli öğrencilerin eğitimi hakkında bilgilendirilmeleri ve daha bilinçli hale getirilmeleri önerilmiştir