Argümantasyon Temelli Matematik Öğretiminin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı, Tartışma İstekliliği, Bilgi Transferi Ve Matematiksel Süreç Becerilerine Yönelik Öz Yeterliğine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet İNAM

Danışman: SEMRA GÜVEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, “6. sınıf geometrik cisimler ve hacim ölçme ile sıvılarda ölçme konularının argümantasyon temelli matematik öğretim yöntemi ile işlenmesinin öğrencilerin akademik başarıları, matematiksel süreç becerilerine yönelik öz yeterlikleri, bilgi transferleri ve tartışma istekliklerine etkisini” ortaya koymaktır. Araştırmanın modeli ön ve son test kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara ili Yenimahalle ilçesinde MEB’e bağlı bir ortaokulda 2017-2018 öğretim yılı ikinci yarıyıl döneminde biri deney grubu, diğeri kontrol grubu iki 6. sınıf öğrencisinden oluşmuştur. Bu çalışmada veri toplama araçları olarak; 1. Matematiksel süreç becerileri öz yeterlik ölçeği, 2. Geometrik cisimler ve hacim ile sıvılarda ölçme başarı testi, 3. Geometrik cisimler ve hacim ile sıvılarda ölçme bilgi transferi testi, 4. Tartışmacı anketi, 5. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu araçlardan akademik başarı testi, öz yeterlik ölçeği, bilgi transferi testi ve görüşme formu, araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Uygulama haftada ortalama 5 ders saati olmak üzere 9 hafta sürmüştür. Toplamda 40 ders saati uygulamaya ayrılmıştır. Uygulamanın bitmesini izleyen hafta içerisinde sadece deney grubundan rastgele yöntemle seçilen 3 öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin analizinde, bağımsız gruplar T testi, Shapiro-Wilks testi ve Mann Whitney U testi kullanılmış olup nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; son test akademik başarı puan ortalamaları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubunun tartışma istekliliği son test puanları, ön test puanlarından yüksek çıkmış olup istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Son test öz yeterlik puan ortalamaları açısından, deney grubunda daha vii yüksek ortalama puanlar elde edilmesine karşın, kontrol grubu ortalamaları ile kıyaslandığında aralarında anlamlı farklılık belirlenmemiştir. Deney grubunun transfer puanları akademik başarı ön test puanlarından yüksek çıkmış olup istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubunun transfer puanları akademik başarı son test puanlarından yüksek çıkmış olup istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda öğrencilerin argümantasyon temelli matematik öğretim yöntemine ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür