Farklı Okul Türlerinde Öğrenim Gören Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı İle Akademik Güdülenme İlişkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özge KARACA

Danışman: CANAN GÜRSEL

Özet:

Bilgisayarın icat edilmesinden sonra ona anlam katan diğer önemli buluş önceleri askeri amaçlı, sonraları tüketici kullanımına sunulan internet olmuştur. İnternet bugün sayısız işlevi ve kullanıcısı ile çağımızın en popüler teknolojik unsurudur. Öyle ki bu önemli teknolojik unsur insanoğlunu kendine öylesine hayran bırakmıştır ki; şaka yolu ile literatüre bir kavram dahi kazandırmıştır: İnternet bağımlılığı. Bugün dünyayı sanal bir köye dönüştüren, kolay iletişimi, paylaşımı, alışverişi, bankacılık işlemlerini, kamusal işlemleri vb. gerçekleştirebildiğimiz, eğitim-öğretim faaliyetlerinde kullandığımız internet, kullanım açısından en çok çocukları ve ergenleri etkilemektedir. Ergenlik dönemindeki gelişimsel özellikler, internet bağımlılığı açısından onları risk grubuna dönüştürmektedir. Ergenlerin önce öğrencilik ve sonrasında gelecek ile yetişkinlik görevlerini yerine getirebilmeleri için, eğitim-öğretim hayatını başarı ile sonlandırmaları önemlidir. Eğitimöğretim hayatında başarıyı elde etmenin yolu akademik anlamda güdülenmekten geçer. Ülkemizde başarı düzeyleri ve ilgilerine göre farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin, internet kullanımının ve akademik güdülenmenin incelendiği ve ana değişken olarak farklı okul türlerinin tamamının alındığı araştırmalar literatürde oldukça sınırlıdır. Bu araştırma ile farklı okul türlerinde öğrenim gören lise öğrencilerinin internet bağımlılıklarının olup olmadığı, internet bağımlılığının akademik güdülenmeyi etkileyip vi etkilemediği ve internet bağımlılığı ile akademik güdülenme arasındaki ilişkiyi tespit etmek, betimleme yapmak amaçlanmıştır. Çalışmanın başarı düzeylerine ve ilgilere göre farklılaşan okullarda eğitim-öğretim faaliyetlerinde akademik güdülenmeyi artırıcı yönde etkileyecek internet kullanımı içerikli müfredat hazırlıklarına yol göstereceği düşünülmektedir. Bu araştırma Antalya ili Merkez ilçelerinde bulunan her okul türünden rastgele bir okul seçilerek 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında okuyan 360 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiş betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Öz Bildirim Formu, Bağımlılık Profil İndeksi İnternet Formu ve Akademik Güdülenme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik kullanılmıştır. Verilerin analizinde Kolmogrow Smirrov Testi, Student t Testi, tek yönlü varyans (ANOVA) uygulanmış ve Tukey yöntemi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel hesaplamalar, %95 güven aralığında p< ,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmada sonuç olarak, internet bağımlılığı ile akademik güdülenme ilişkisinde farklı okul türlerine göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca internet bağımlılığı ile akademik güdülenme ilişksinde cinsiyet, ebeveyn eğitim düzeyi, gelir durumu, internet kullanım amacı, internete erişim kanalları, başarı algısı, karne notu ile anlamlı fark tespit edilmiştir