Yaratıcı Yazılı Anlatım Becerisi ve Türk Öğrencilere Arapça Öğretimindeki Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Karima Abubaker

Danışman: CELAL TURGUT KOÇ

Özet:

Bu araştırmayla, yaratıcı yazılı anlatım yeteneklerinin geliştirilmesi ve Arap dilinin Türk öğrencilere öğretiminde oynadığı rolün öğrenilmesi amaçlanmıştır. Araştırmacı, bir grup yaratıcı yazılı anlatım yeteneğine yönelik bir program (bağlama edatlarını kullanma yeteneği-noktalama işaretlerini kullanma yeteneği-cümle öğelerini tamamlama yeteneği-cümle anlamını tamamlama yeteneği-konunun genel düzenlemesini yapma yeteneği) hazırlamıştır. Araştırma örneklemi iki şubeye (2-1) ayrılan lisans öğrencilerinden birinci sınıflara (57) kişilik bay ve bayan öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmacı, programın genel çerçevesini kapsayan hedef, içerik ve faaliyetlerden oluşan bir program oluşturmuştur. Araştırmacı yaratıcı yazılı ifadenin yeteneklerini ölçmek için iki bölümden oluşan test hazırlamıştır. Bu bölümlerin birincisi konu düzeyinde ikinci olanı da makale düzeyindedir. Doğruluk ve geçerliliğini öğrenmek için aynı temel örnekten alınan bay ve bayan öğrenciden oluşan 38 öğrenci kişilik örnek grubuna uygulandı. Araştırma (deneysel); araştırmacının iki gruba (kontrol grubu, deney grubu) ayırdığı araştırma örneğine uygulandı. Program, deney grubuna ders olarak verilmiş ve kontrol grubu olağan yöntemiyle eğitim görmeye bırakılmıştır. Programın deney grubuna uygulanmasından sonra araştırmacı iki eğitim grubuna sınav uygulamıştır. Deney iki ay sürmüştür. Öğrencilerin yazıları toplanıp, notlarının takibi sağlandıktan sonra (SPSS) istatistik programının sağlamış olduğu tek boyutlu varyans analizi kullanılarak öğrencilerin notları analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, örnek öğrencilerin yaratıcı anlatım yeteneklerinin geliştirilmesinde program etkinliğini ortaya çıkarmıştır. Sonuçlar; çoğu yeteneklerin geliştiğini göstermiştir.Bu yetenekler: bağlama edatlarını kullanma yeteneği-noktalama işaretlerini kullanma yeteneği-cümle öğelerini tamamlama yeteneği-cümle anlamını tamamlama yeteneği-konunun genel düzenlemesini yapma yeteneği (giriş-gelişme-sonuç) ayrıca noktalama işaretlerini kullanma yeteneğini kazanmış öğrencilerin bu yeteneklerinde yeterli bir değişiklik olmadığı da ortaya çıkmıştır.