Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının örgütsel bağlılığa ve iş doyumuna ilişkin etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CAFER YOZGAT

Danışman: Vicdan Altınok

Özet:

Bu çalışmanın amacı; örgütsel adalet, iş doyumu ve örgütsel bağlılık algılarının eğitim kurumlarında da etkili ve verimli çalışmanın anahtarlarından biri olduğu noktasından hareketle; öğretmenlerin demografik özelliklerinin; örgütsel adalet, iş doyumu ve örgütsel bağlılık algıları ile olan ilişkileri ve demografik değişkenlere göre incelemektir. Araştırma, genel tarama modellerinden karşılaştırma türü tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Konya İli Kulu İlçesindeki eğitim bölgesi sınırları içerisinde bulunan devlet ortaokullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmış ve Örgütsel Adalet Ölçeği, Minnesota İş Tatmini Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Ayrıca frekans dağılımlarına, ortalama değerlerine ve bağımsız değişkenlerin anlamlılık değerlerine bakılmıştır. Öğretmenlerin; cinsiyet durumları ile iş doyumu, örgütsel adalet düzeyleri; medeni durumları ile örgütsel adalet; eğitim durumu ile örgütsel bağlılık; kıdem durumu, çalışma süresi ile örgütsel adalet arasında anlamlı bir ilişki söz konu iken; öğretmenlerin; medeni durumları ile iş doyumu ve örgütsel bağlılık; yaş durumu ile iş doyumu ve örgütsel adalet; eğitim durumu ile iş doyumu arasında bir ilişki bulunmamıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin örgütsel adalet algılarıyla örgütsel bağlılık ve iş doyumu algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu anlamda sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde örgütsel adaletin iş doyumu ve örgütsel bağlılığı etkilediği görülmektedir.