Rönesans ve Yirminci Yüzyıl Ütopyalarında Eğitim ve Ahlâk İlişkisinin Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YELİZ CANDEMİR

Danışman: Ayten Koç Aydın

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı Rönesans ve yirminci yüzyıl ütopya-distopya eserlerinde

“eğitim” ve “ahlak” kavramlarını incelemek ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri

ortaya koymaktır. Çalışma sekiz bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın birinci bölümü

konuya giriş niteliğindedir. Giriş bölümünde çalışmanın sayıtlıları, sınırlılıkları,

konuya ilişkin diğer çalışmalar ve problem durumu hakkında bilgi verilmektedir.

İkinci bölümde çalışmanın yöntemi belirtilmiştir. Üçüncü bölümde çalışmanın temel

alanı olan ütopyaların tarihsel gelişimi hakkında bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde

çalışma kapsamındaki iki ütopya ve iki distopya eseri olmak üzere dört eserin

yazarlarının hayatı ve konusu araştırılmıştır. Çalışma kapsamında ele alınan bu dört

eser: Utopia, Güneş Ülkesi, Biz ve 1984’tür. Beşinci bölümde çalışmanın temel

kavramlarından olan “eğitim” kavramının dört temel eser içerisindeki yansımaları

araştırılmıştır. Altıncı bölümde ise çalışmanın temel kavramlarından ikincisi olan

“ahlak” kavramı araştırılmıştır. Yedinci bölümde eserlerin “ahlak” kavramı ile olan

ilişkisi araştırılmıştır. Son bölümde ise çalışmanın sonucu yazılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Ütopya, eğitim, ahlâk, Zamyatin, Campanella