Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YELİZ CANDEMİR
Danışman: Ayten Koç Aydın
Özet:
Bu çalışmanın temel amacı Rönesans ve yirminci yüzyıl ütopya-distopya eserlerinde
“eğitim” ve “ahlak” kavramlarını incelemek ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri
ortaya koymaktır. Çalışma sekiz bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın birinci bölümü
konuya giriş niteliğindedir. Giriş bölümünde çalışmanın sayıtlıları, sınırlılıkları,
konuya ilişkin diğer çalışmalar ve problem durumu hakkında bilgi verilmektedir.
İkinci bölümde çalışmanın yöntemi belirtilmiştir. Üçüncü bölümde çalışmanın temel
alanı olan ütopyaların tarihsel gelişimi hakkında bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde
çalışma kapsamındaki iki ütopya ve iki distopya eseri olmak üzere dört eserin
yazarlarının hayatı ve konusu araştırılmıştır. Çalışma kapsamında ele alınan bu dört
eser: Utopia, Güneş Ülkesi, Biz ve 1984’tür. Beşinci bölümde çalışmanın temel
kavramlarından olan “eğitim” kavramının dört temel eser içerisindeki yansımaları
araştırılmıştır. Altıncı bölümde ise çalışmanın temel kavramlarından ikincisi olan
“ahlak” kavramı araştırılmıştır. Yedinci bölümde eserlerin “ahlak” kavramı ile olan
ilişkisi araştırılmıştır. Son bölümde ise çalışmanın sonucu yazılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Ütopya, eğitim, ahlâk, Zamyatin, Campanella