6. SINIF BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİNDE AĞ ARAŞTIRMASI(Webquest) ARACI KULLANARAK OLUŞTURULAN EĞİTİM ORTAMININ AKADEMİK BAŞARI VE DERSE KARŞI OLAN TUTUMA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nergis ŞAHİN

Danışman: MEHMET AKİF OCAK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ağ araştırması kullanılarak oluşturulan öğrenme ortamının 6.sınıf öğrencilerinin bilişim teknolojileri dersi başarı düzeylerinde ve bilişim teknolojileri dersindeki tutumlarında bir etkiye sahip olup olmadığını belirlemektir. Araştırma Sinop ili Boyabat ilçesinde bulunan Atatürk İlköğretim Okulu 6. sınıflarında öğrenim gören N=40 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, pilot ve asıl uygulama olmak üzere iki basamakta gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen ile nitel verilerden oluşan karma araştırma modeli kullanılmıştır. 20 kişiden oluşan deney grubuna toplam 2 ders saati boyunca tasarlanan öğretim materyali kullanımı konusunda eğitim verilmiştir, uygulama beş hafta sürmüştür. Nitel veri toplama araçları ise kişisel bilgiler formu ve öğrencilerle yapılan görüşmelerden oluşmaktadır. Araştırmada nicel veriler iki ölçek yardımı ile toplanmıştır. Bunlardan birincisi, öğrencilerinin bilişim teknolojileri dersi başarı düzeylerini belirlemeyi amaçlayan Bilişim Teknolojileri Dersi Başarı Testidir. İkincisi öğrencilerin bilişim teknolojileri dersine yönelik tutumlarını belirlemeyi amaçlayan Bilişim Teknolojileri Tutum Ölçeğidir. Nicel veriler t-testiyle, nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Deney grubuna uygulanan akademik başarı testlerinden (öntest-sontest) elde edilen bulgularda, ağ araştırması aracının kullanıldığı öğrenme ortamında öğrencilerin akademik başarılarına yönelik anlamlı bir artış olduğu saptanmıştır, t(19)=-2.432, p<.05. Kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı testlerinden (öntest-sontest) elde edilen bulgularda geleneksel öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarını yükseltmeye yönelik anlamlı bir fark yaratmadığı bulunmuştur, t(19)= -.750, p>.05. Öğrencilerin uygulama öncesi başarı testi ortalaması X=66,67 iken, uygulama sonrası başarı testi ortalaması X=68,61 çıkmıştır. Bu değerler incelendiğinde geleneksel öğrenme yönteminin kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarılarını yükselttiği fakat p>.05 düzeyde anlamlı bir artış ifade etmediği bulgulanmıştır. Bilişim teknolojilerine yönelik geliştirilen tutum ölçeğinin t-testi sonuçları incelendiğinde her iki öğrenme ortamının da deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin tutumlarını değiştirmede anlamlı bir fark yaratmadığı sonucuna varılmıştır. Ağ araştırmasının kullanımına yönelik yapılan öğrenci görüşmelerinde materyalin öğretim sürecinde kullanılmasına olumlu bakıldığı belirlenmiştir. Sosyal etkileşimin öğrenenlerin duyuşsal tepkilerini olumlu etkilediği, bilişsel becerilerinin artmasında akran öğrenme yoluyla artış elde edildiği saptanmıştır. Ağ araştırmasının öğrenenlerin yaşam boyu öğrenme becerileri kazanmalarına olanak tanıyan nitelikler taşıdığı sonucuna varılmıştır.