Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERHAN SARIOĞLU
Danışman: Sönmez Girgin
Özet:
Teknoloji, günümüz koşullarında eğitim ile hızlı bir şekilde bütünleşmekte ve sınıf
ortamlarında gitgide daha yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Teknolojinin eğitime
uyumunun da aynı hızda sağlanabilmesi, çağın ve öğrencilerin gereksinimlerine cevap
verebilmesi açısından önemlidir. Son dönemde hızla yaygınlaşan teknolojilerden biri de
sanal gerçeklik teknolojisidir. Sanal gerçeklik teknolojisiyle üç boyutlu ortamda
oluşturulmuş görsel materyaller içerik oynatıcılar sayesinde izleyiciye gerçek hayata yakın
bir deneyim sunmaktadırlar. Bu sanal ortamlar, gerçek hayatta gözlenmesi zor, imkânsız ya
da tehlikeli durumları ve ortamları gerçeğe yakın bir detayla üç boyutlu olarak gözlemleme
olanağını derslerde sağlayabilmektedir. Bu bakımdan sanal gerçeklik teknolojisinin fen
derslerine uyumunun sağlanması önemlidir. Bu çalışmada fen bilgisi öğretiminde sanal gerçeklik kullanımının 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bursa ili Orhaneli ilçesinde 6.
sınıfta öğrenim görmekte olan 100 adet öğrencinin hücre konusundaki başarılarına ve derse
karşı tutumlarına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma nicel araştırma
yöntemlerinden deneme modelinde tasarlanmıştır. Yansız atamayla oluşturulan deney ve
kontrol gruplarına araştırmacı tarafından geliştirilen “Hücre Bilgisi Testi” hücre konusu
işlenmeden önce ve sonra ayrı ayrı uygulanmıştır. Deney grubunda ise araştırmacı
tarafından derse uygun hale getirilen sanal gerçeklik uygulamaları kullanılmadan önce ve
kullanıldıktan sonra “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeği”
yardımıyla derse yönelik tutum düzeyleri ve bu düzeyler arasındaki farklar ortaya
çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda sanal gerçeklik teknolojisinden yararlanılarak
yapılan hücre konusu öğretiminin öğrencilerin başarılarına ve derse karşı tutumlarına
anlamlı ölçüde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Sanal Gerçeklik, Öğretim Teknolojileri, Öğrenci Tutumu