İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Hücre Konusunda Sanal Gerçeklik Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERHAN SARIOĞLU

Danışman: Sönmez Girgin

Özet:

Teknoloji, günümüz koşullarında eğitim ile hızlı bir şekilde bütünleşmekte ve sınıf

ortamlarında gitgide daha yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Teknolojinin eğitime

uyumunun da aynı hızda sağlanabilmesi, çağın ve öğrencilerin gereksinimlerine cevap

verebilmesi açısından önemlidir. Son dönemde hızla yaygınlaşan teknolojilerden biri de

sanal gerçeklik teknolojisidir. Sanal gerçeklik teknolojisiyle üç boyutlu ortamda

oluşturulmuş görsel materyaller içerik oynatıcılar sayesinde izleyiciye gerçek hayata yakın

bir deneyim sunmaktadırlar. Bu sanal ortamlar, gerçek hayatta gözlenmesi zor, imkânsız ya

da tehlikeli durumları ve ortamları gerçeğe yakın bir detayla üç boyutlu olarak gözlemleme

olanağını derslerde sağlayabilmektedir. Bu bakımdan sanal gerçeklik teknolojisinin fen

derslerine uyumunun sağlanması önemlidir. Bu çalışmada fen bilgisi öğretiminde sanal gerçeklik kullanımının 2017-2018 eğitim öğretim yılında Bursa ili Orhaneli ilçesinde 6.

sınıfta öğrenim görmekte olan 100 adet öğrencinin hücre konusundaki başarılarına ve derse

karşı tutumlarına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma nicel araştırma

yöntemlerinden deneme modelinde tasarlanmıştır. Yansız atamayla oluşturulan deney ve

kontrol gruplarına araştırmacı tarafından geliştirilen “Hücre Bilgisi Testi” hücre konusu

işlenmeden önce ve sonra ayrı ayrı uygulanmıştır. Deney grubunda ise araştırmacı

tarafından derse uygun hale getirilen sanal gerçeklik uygulamaları kullanılmadan önce ve

kullanıldıktan sonra “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeği”

yardımıyla derse yönelik tutum düzeyleri ve bu düzeyler arasındaki farklar ortaya

çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda sanal gerçeklik teknolojisinden yararlanılarak

yapılan hücre konusu öğretiminin öğrencilerin başarılarına ve derse karşı tutumlarına

anlamlı ölçüde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Sanal Gerçeklik, Öğretim Teknolojileri, Öğrenci Tutumu