Çevrimiçi Ortamlarda Performans Görevlerini Bireysel ve İşbölümüyle Gerçekleştiren Öğrencilerin Bağlılık ve Katılımlarının İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERHAN POLAT

Danışman: Serçin Karataş

Özet:

Bu araştırmanın amacı, çevrimiçi ortamlarda performans görevlerini bireysel ve işbölümüyle

gerçekleştiren öğrencilerin bağlılık (engagement) ve katılımları (participation) arasındaki

farkı incelemektir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutuna

ait veriler, kullanılan çevrimiçi platformunun sistem kayıtlarındaki öğrenci etkinlik erişim

sayı ve süreleri ile Öğrenci Bağlılık Ölçeği ön ve son testlerinden alınan puanlardan

sağlanmıştır. Araştırmanın nitel boyutuna ait veriler ise canlı ders platformundan elde edilen

video ve odak grup görüşmesi kayıtlarından sağlanmıştır.

Çevrimiçi ortamlarda bireysel ve işbölümüne dayalı performans görevi gerçekleştiren

öğrencilerin katılımlarında oluşan değişimi incelemek için öğrenme yönetim sistemi

platformundan sağlanan etkinlik erişim verileri Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir.

vii

Ayrıca öğrencilerin canlı ders katılım süreleri de betimsel olarak gösterilmiştir. Uygulama

öncesi dönemde katılım açısından, işbölümüyle çalışanlar ile bireysel çalışanlar arasında

istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilememiştir (p=0,141 >0,05). Uygulama

sürecinde katılım açısından, işbölümüyle çalışanlar lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark

tespit edilmiştir (p=0,01 <0,05). Araştırma bulgularından yola çıkılarak çevrimiçi öğrenci

katılımını arttırmak için performans görevlerinin işbölümüyle kullanımının faydalı olacağı

sonucuna ulaşılmıştır.

Çevrimiçi ortamlarda bireysel ve işbölümü ile performans görevi gerçekleştiren öğrencilerin

bağlılıklarında ve bağlılığın alt faktörlerinde oluşan değişimi incelemek için Öğrenci

Bağlılık Ölçeği ön ve son test puanları Man Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Ön ve son

test bağlılık puanlarına göre istatistiksel olarak işbölümüyle çalışan öğrenciler lehine anlamlı

bir fark bulunmaktadır (ön test: p=0,029 <0,05, son test: p=0,012 <0,05). Davranışsal

bağlılık ön test sonuçlarına göre, istatistiksel olarak bireysel ve işbölümüyle çalışan

öğrenciler lehine anlamlı bir fark yokken (p=0,018 <0,05), son test sonuçlarına göre

işbölümüyle çalışan öğrenciler lehine bir fark bulunmaktadır (p=0,006 <0,05). Duyuşsal

bağlılık ön test sonuçlarına göre, istatistiksel olarak işbölümüyle çalışan öğrenciler ile

bireysel çalışan öğrenciler arasında anlamlı bir fark yokken (p=0,08 >0,05), son test

sonuçlarına göre, işbölümüyle çalışan öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır

(p=0,012 <0,05). Bilişsel bağlılık alt faktörü ön ve son test sonuçlarına göre, istatistiksel

olarak işbölümüyle çalışan öğrenciler ile bireysel çalışan öğrenciler arasında anlamlı bir fark

yoktur (ön test: p=0,271 >0,05, son test: p=0,263 >0,05). Sonuç olarak performans

görevlerinin işbölümüyle yerine getirilmesinin çevrimiçi öğrencilerin davranışsal ve

duyuşsal bağlılıklarını arttırmak için kullanımının uygun olduğu düşünülmektedir.

Çevrimiçi ortamlarda performans görevi gerçekleştiren öğrencilerin katılımları ile

bağlılıkları arasındaki ilişki araştırılırken canlı ders katılım oranları ve bağlılık son test

puanları ile Spearman ρ değeri hesaplanmıştır. İşbölümüne dayalı çalışan öğrenciler için

istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir (p=0,019 <0,05). Bireysel

çalışan öğrenciler içinse istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir (p=0,845

>0,05). Bu bulgular ışığında, çevrimiçi öğrencilerin derse bağlılık ve katılımlarını arttırmak

için performans görevlerini işbölümüyle yapmaları istenebilir.

İşbölümüyle çalışan öğrencilerin, çevrimiçi derse bağlılık hakkındaki görüşlerini belirlemek

amacıyla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Görüşme kayıtlarına tema analizi uygulanmıştır.

Öğrencilerin çevrimiçi öğretimde işbölümüyle çalışmayı etkili fakat zor buldukları tespit

edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Bağlılık, Katılım, Çevrimiçi Öğrenme, İşbölümü, Performans

Görevleri, Ön lisans.