Lise öğrencilerinin geri dönüşüm ve atıklarla ilgili algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE BAŞER

Danışman: Mehmet Yılmaz

Özet:

araştırmayla, lise öğrencilerinin geri dönüşüm ve atıklar ile ilgili farkındalık, problem

çözme becerileri, çevre sorunları ve çözümleriyle ilgili kişisel değer yargılarını tanımlama

ve belirginleştirme yetisini gösterme hedeflerine ulaşıp ulaşmadıklarının tespit edilmesi

amaçlanmıştır. Çalışma Zonguldak ili, Çaycuma ilçesinde bulunan liselerde

gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamındaki toplam 216 katılımcının okul türü değişkeni

dikkate alındığında, katılımcılardan 42’si meslek lisesi, 67’si anadolu lisesi, 73’ü fen lisesi

ve 34 katılımcı da çok programlı anadolu lisesinde okumaktadır. Araştırmada

katılımcıların geri dönüşüm konusundaki farkındalık düzeylerinin ve bu beceri üzerinde

etkili olan değişkenlerin belirlenmesi amaçlandığından araştırma korelasyonel desende bir

araştırmadır. Elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı ile analize edilmiş ve yapılan

istatiksel analizler ise ( standart sapma, aritmetik ortalama, t testi, Cronbach Alpha

güvenirlilik testi)’dir. Araştırmada veri toplama aracı olarak atık ve geri dönüşümle ilgili

dört farklı senaryo kullanılmıştır. Senaryolar ışığında, öğrencilere çevre sorununun ne

olduğu sorulmakta ve öğrencilerin çevre sorununa yönelik çözüm önerileri getirmeleri

beklenmektedir. Senaryolar hazırlanırken uzman görüşleri alınmıştır. Senaryolara verilen

yanıtlar doğrultusunda elde edilen bulgular incelendiğinde, öğrencilerin çevre sorunlarının

varlığını fark ettikleri tespit edilmiştir. Ancak büyük bir çoğunluğun atıklarla ilgili yeterli

düzeyde kavram bilgisine sahip olmadığı ve çevre sorununu gidermek için yeterli düzeyde

alternatif çözüm yolu üretemediği gözlenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin çevre sorunu

ve çözümüyle ilgili değer yargılarını tanımlama ve belirginleştirme becerisine yeterli

düzeyde sahip olmadığı gözlenmiştir. Elde edilen bulgular genel olarak fen lisesinde

öğrenim gören öğrencilerin çevre sorunlarına ilişkin farkındalık düzeylerinin diğer lise

türlerinde öğrenim gören öğrencilere göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Elde

edilen bulgulardan hareketle çevre sorunları ile ilgili proje ya da etkinliklere katılmanın

v

öğrencilerin çevre sorunları farkındalık düzeylerini arttırdığı söylenebilir. Genel olarak

öğrencilerin anne ve baba öğrenim düzeylerinin yükselmesinin çevre sorunlarına yönelik

farkındalık düzeylerini arttırdığı söylenebilir. Buna ek olarak araştırma üniversite mezunu

olan anne ve babanın çocuklarının çevre farkındalık düzeylerinin daha yüksek olduğu

göstermektedir.

Anahtar kelimeler : Çevre sorunları, çevre eğitimi, çevre bilinci, sürdürülebilirlik,

geri dönüşüm