Görme Yetersizliğinden Etkilenmiş Öğrencilerin Hiyerarşik Olarak Üst Düzeyde İsim Kazanmalarında Doğrudan Öğretim Modeli’nin Etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ÖZEL EĞİTİM , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞÜHEDA BABAOĞLAN

Danışman: Banu Altunay

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre gerçekleştirilen öğretimlerin, görme yetersizliğinden etkilenmiş öğrencilerin hiyerarşik olarak üst düzeyde ismi kazanmalarına, öğretim bittikten 7., 14., 21. gün sonra da sürdürmelerine ve genellemelerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın deneklerini yedi-sekiz yaş aralığıdaki görme yetersizliğinden etkilenmiş dört denek oluşturmuştur. Araştırma modeli olarak, tek denekli araştırma modellerinden olan yoklama denemeli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmada yer verilen kavram öğretimi Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre hiyerarşik olarak üst düzeyde isim öğretimi sürecine göre yapılmıştır. Veri toplama sürecinde etkililik, güvenirlik ve sosyal geçerlik olmak üzere üç tür veri toplanmıştır. Etkililik verileri başlama düzeyi, yoklama, genelleme ve izleme oturumlarından oluşmuştur. Elde edilen veriler tüm veri toplama süreci boyunca veri toplama kayıt formlarına kaydedilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler grafiksel analiz (görsel analiz) yardımıyla sunulmuştur. İzleme verilerinde deneklerin becerileri öğretim sona erdikten yedinci, on dördüncü ve yirmi birinci günlerde de sürdürüp sürdürmediği ile birlikte genelleme verilerinde gerçekleştirilen öğretimlerin farklı materyallere genellenebilirliği incelenmiştir. Araştırmada öğretim süreci ile ilgili deneklerin ve ebeveynlerin görüşlerini belirlemek için sosyal geçerlilik verileri alınmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre, hiyerarşik olarak üst düzeyde isimlerden meyve öğretiminde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretimlerin ardından, deneklerin öğrendiklerini farklı materyallere genelleyebildikleri görülmüştür. Aynı zamanda yedinci, on dördüncü ve yirmi birinci günlerde öğretimin kalıcılığı devam

etmiştir. Elde edilen sosyal geçerlik verileri ile denekler ve ebeveynlerden alınan görüşlere göre öğretimden memnun kalındığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Doğrudan Öğretim Modeli, Görme Yetersizliği, Kavram, Kavram Öğretimi, Üst Düzeyde Hiyerarşik İsim