Ana dili ve ikinci dili Fransızca olan öğrencilerin Türkçe yazma becerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA TEKELİ

Danışman: MUAMMER NURLU

Özet:

Bu çalışmada ana dili ve ikinci dili Fransızca olan öğrencilerin Türkçe yazma becerilerinde karşılaştıkları sorunlar araştırılmıştır. Araştırma Gazi TÖMER bünyesinde B2 düzeyinde eğitim gören 20 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışma grubunda yer alan öğrencilerin Türkçe yazma sorunlarını ve hatalarını belirlemek amacıyla dört etkinlik uygulanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden belge incelemesi ile elde edilen veriler Corder’ın Yabancı Dilde Hata Çözümlemesi çerçevesinde betimsel ve içerik analizine tabi tutularak yorumlanmıştır. Çalışmada hataların değerlendirilmesi aşamasında Rosmawan’ın Yaratıcı Yazmada Bütüncül Değerlendirme Ölçütlerine ve Keshavarz’ın Hata Çözümleme görüşlerine başvurulmuştur. Çalışmada ortaya çıkan bulgularda Frankofon öğrencilerin, Türkçe yazma sürecinde Fransızca ve Türkçedeki benzerliklerden oldukça yararlandıkları, iki dil arasındaki farklılıklar söz konusu olduğunda ise yazma becerisinde zorlandıkları ve sonuç olarak öğrencilerin çeşitli sebeplerle diller arası, dil içi ve gelişimsel hatalar yaptıkları tespit edilmiştir. Çalışma sonunda Frankofon öğrencilerin yazma süreçlerine katkı sağlamak ve alan uzmanlarına bir bakış açısı kazandırmak amacıyla önerilerde bulunulmuştur