Fen bilimleri dersinde model kullanımının 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAĞMUR KOYUNCU

Danışman: HAVVA YAMAK

Özet:

Fen Bilimleri dersinde model kullanımının öğrencilerin derse karşı ilgi, tutum, motivasyon, güdüleme gibi birçok etkisi vardır. Aynı zamanda bilgiyi somutlaştırır, dikkat çeker, hatırlamayı sağlar, zamandan tasarruf sağlar, yaparak yaşayarak öğretir. Bu sayede kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesi sağlanmaktadır. Bu çalışmada 6. Sınıf Fen Bilimleri “Dünya’mız, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş” ünitesinin öğretiminde model kullanımının öğrencilerin bu ünite ile ilgili akademik başarısına ve fen bilimleri dersine yönelik olan tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Araştırma neden-sonuç ilişkisini belirlemeye dayandığı için nicel yöntem olarak yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desende, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa iline bağlı bir devlet okulunda okumakta olan 6. sınıf toplam 59 öğrenci seçilmiştir. Okulda 31 öğrenci deney grubu, 28 öğrenci kontrol grubu olacak şekilde rastgele seçilmiştir. Çalışmada deney grubunda dersler öğretim programının ön gördüğü öğretim yönteminin model kullanılarak zenginleştirilmesi ile gerçekleştirilirken kontrol grubunda ise sadece öğretim programının ön gördüğü öğretim yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından vii geliştirilen, 25 maddeden oluşan akademik başarı testi ile 30 maddeden oluşan derse yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Her iki gruba da çalışma öncesi ve sonrası akademik başarı testi ve derse yönelik tutum ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında t-Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre, sadece mevcut öğretim programının uygulandığı kontrol grubu ile dersin mevcut öğretim programının yanında model kullanılarak zenginleştirilmiş öğretim yöntemiyle işlenen deney grubunun son test akademik başarı ve tutum testleri arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Buna göre model kullanımının fen bilimleri dersinde akademik başarıyı arttırdığı ve fen bilimleri dersine yönelik olumlu tutum geliştirdiği söylenebilir.