Yatılı ve Gündüzlü Eğitim Alan Ortaöğretim Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri İle Özgüvenleri Arasındaki İlişkinin İncelenmes


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nazlı Patır Erkek

Danışman: AYŞE DİLEK ÖĞRETİR ÖZÇELİK

Özet:

Bu araştırmanın amacı yatılı ve gündüzlü eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile özgüvenlerinin arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla Çankırı ili Orta, Kurşunlu ve Yapraklı ilçelerinde yatılı ve gündüzlü eğitim alan 300 öğrenci uygun örneklem yöntemi ile araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak İbrahim Yıldırım ve Özlem Haskan (2012) tarafından geliştirilen Şiddet Eğilimi Ölçeği ve Ahmet Akın (2007) tarafından geliştirilen Özgüven Ölçeği ile araştırmaya katılan öğrencilerin çeşitli sosyo-demografik özelliklerini saptamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada toplanılan veriler SPSS (Statistical English Packet For Social Science) programında ANOVA, t testi, Mann Whitney U-Testi ve Pearson Momentler Korelasyon katsayısı tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin yatılı ya da gündüzlü eğitim almalarının şiddet eğilimleri ve özgüvenleri üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Hem yatılı hem de gündüzlü eğitim alan erkek öğrencilerin şiddet eğilimleri kız öğrencilerden yüksek çıkmıştır. Yatılı eğitim alan kız öğrencilerin dış özgüvenlerinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Yatılı eğitim alan öğrencilerden akademik başarısı orta ve yüksek düzeyde olan öğrencilerin özgüvenlerinin akademik başarısı düşük öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Hem yatılı hem de gündüzlü eğitim alan ve maaş karşılığı bir işte çalışan öğrencilerin şiddet eğilimlerinin çalışmayan öğrencilerden daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kardeş sayılarının, doğuş sıralarının, sınıf düzeylerinin, akademik başarılarının ve yaşlarının şiddet eğilimi üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yatılı eğitim alan öğrencilerin şiddet eğilimi ve özgüvenleri arasında ters yönlü çok düşük bir ilişki görülürken, gündüzlü eğitim alan öğrencilerin şiddet eğilimi ve özgüvenleri arasında doğru yönlü çok düşük bir ilişki görülmüştür. Araştırma sonunda öğrencilerin şiddet eğilimlerini azaltmaya, özgüvenlerini arttırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.