7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN CEBİR ÖĞRENME ALANI BAĞLAMINDA MATEMATİKSEL YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Servet Merve KIRNAP DÖNMEZ

Danışman: Yüksel Dede

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin cebir öğrenme alanı bağlamında

matematiksel yeterliklerini incelemektir. Bu bağlamda araştırmada, nitel araştırma

türlerinden çoklu durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın durumları farklı

verimli eğilim ve matematik başarı düzeylerine sahip öğrenciler, analiz birimi ise

matematiksel yeterlik boyutlarıdır. Araştırma, İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan ve

ulaşılabilir örnekleme ile belirlenen bir ortaokulun yedinci sınıf şubelerinden birinde

yürütülmüştür. Bu şubede yer alan öğrencilerin verimli eğilim (yüksek, orta, düşük) ve

matematik başarı düzeyleri (yüksek, orta, düşük) tespit edilmiş, düzeylerin çaprazlanması

sonucu öğrencilerin 6 kategoride toplandığı belirlenmiştir. Bu kategoriler göz önüne

alınarak maksimum çeşitliliği sağlayacak 7 öğrenci katılımcı olarak belirlenmiştir.

Öğrencilerin matematik başarı düzeyleri, Chelsea Cebir Tanı Testi’nden aldıkları puan ile

6. sınıf matematik yıl sonu notları kullanılarak belirlenmiştir. Öğrencilerin verimli eğilim

düzeylerini belirlemek için ise araştırmacı tarafından “Cebirsel İfadeler Konusuna Yönelik

Verimli Eğilim Ölçeği” geliştirilmiştir. 36 maddelik Likert tipi bu ölçek, özyeterlik, keyif

alma, endişe ve kullanışlılık olmak üzere dört faktörden oluşmuş ve Cronbach Alpha

değeri 0.919 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans ise %48.509’ dur.

Araştırmanın verileri, öğrencilerin matematik defterleri, ödevleri ve matematik yazılı

kağıtları gibi dokümanlar ile ses kayıt cihazı ile kayıt edilen yarı-yapılandırılmış

görüşmeler ve sınıf içi gözlemler aracılığıyla 2018-2019 eğitim öğretim yılı I. yarıyılında

vi

toplanmıştır. Araştırmacının alan notlarıyla da birlikte değerlendirilen tüm bu veriler, nitel

yöntemler kullanılarak analiz edilmiş ve öğrencilerin matematiksel yeterlikleri bütüncül bir

yaklaşımla ele alınmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin matematiksel yeterliklerinin

değerlendirilmesinde, Kilpatrick, Swafford ve Findell (2001)’in önerdiği matematiksel

yeterlikler çerçevesi temel alınmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin matematiksel yeterlikleri;

işlemsel akıcılık, kavramsal anlama, stratejik yetkinlik, mantıksal düşünme ve verimli

eğilim boyutları açısından incelenmiştir. Araştırma sonuçları, matematik başarısı ve

verimli eğilim düzeylerine göre katılımcıların belirli yeterlik yönelimleri olsa bile konu

alanlarına ve bireysel farklılıklarına göre matematiksel yeterliklerinin farklılaştığını ortaya

koymuştur. Örneğin, Eşitlik ve Denklem Çözme konusunda tüm öğrencilerin çeşitli

matematiksel yeterlik boyutlarında başarı gösterdiği, Denklem Kurma Problemleri

konusunda ise verimli eğilimi ve başarısı yüksek olan öğrencinin akranlarına göre daha

yüksek başarı gösterdiği tespit edilmiştir. Başarı düzeyi orta ve yüksek düzeylerde olan

katılımcıların, buldukları sonuçların doğruluğunu kontrol etme noktasında genellikle

yeterli düzeyde mantıksal düşünme becerisine sahip oldukları tespit edilmiştir. Çoğu

katılımcının, Cebirsel İfadeler konusuna yönelik başlangıçta sahip oldukları verimli eğilim

düzeylerini süreç sonunda da devam ettirdikleri belirlenmiştir. Düşük verimli eğilim

düzeyine sahip öğrencilerin soruları çözmek için uğraşmak ve çaba harcamaktan

kaçındıkları görülmüştür. Diğer matematiksel yeterlik boyutlarıyla kıyaslandığında

öğrencilerin, işlemsel akıcılık boyutunda daha yeterli oldukları ifade edilebilir. Cebirsel

yöntemler kullanma noktasında ise stratejik yetkinliklerinin düşük olduğu söylenebilir.

Katılımcıların stratejik yetkinlik noktasında yaşadıkları sorunların kavramsal anlamadaki

eksikliklerinden kaynaklandığı ifade edilebilir. Bu sonuçlara ek olarak, 5 matematiksel

yeterlik boyutunun birbirini etkilediği, matematiksel yeterlik boyutlarından birindeki

olumlu/olumsuz gelişimin diğer boyutlardaki gelişimi de olumlu/olumsuz etkileyebildiği

söylenebilir. Ayrıca araştırma sonunda, araştırma bulgularına dayalı olarak bazı önerilerde

bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Yeterlik, başarı, matematik başarısı, matematiksel yeterlik, işlemsel

akıcılık, kavramsal anlama, stratejik yetkinlik, mantıksal düşünme, verimli eğilim, cebir

öğrenme alanı.