Farklı kavramsal anlama düzeyindeki 8. sınıf öğrencilerinin kuvvet-hareket ve ısı-sıcaklık konularıyla ilgili grafikleri çizme ve yorumlama becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİRDEVS KİZİR

Danışman: NEJLA YÜRÜK

Özet:

Çalışmada öğrenciler tarafından anlaşılması güç olan kuvvet-hareket ve ısı-sıcaklık konularında yer alan grafikleri 8. sınıf öğrencilerin çizerken, okurken ve yorumlarken karşılaştıkları zorlukların ve farklı kavramsal anlama düzeyinde bulunan öğrencilerin grafik çizme, okuma ve yorumlama becerilerini kullanma durumları incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda maksimum çeşitliliği sağlayacak şekilde Gaziantep ili merkez ilçesinde yer alan bir ortaokulda 8. sınıfta öğrenim gören 30 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde öğrencilere kuvvet-hareket konusunda betimlenen hareketlere ait grafikleri çizme, verilen bir grafiği dönüştürme, grafik okuma ve yorumlama ve konuya ait kavramsal anlamalarını tespit edecek açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Benzer şekilde ısı-sıcaklık konusuna yönelik tablolarda sıcaklık ve zaman değerleri verilen maddelerin sıcaklık-zaman grafiklerini çizme, sıcaklık-zaman grafiği verilen maddelerde meydana gelen değişimleri okumalarını, yorumlamalarını ve konuya ait kavramsal anlamalarını tespit edecek açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular öğrencilerin kuvvet-hareket konusuna ait grafik çizimlerinde eksen etiketleme, verileri eksene konumlandırma, eksen ölçekleme, nokta oluşturma, nokta birleştirme, veri girişi, vii grafik başlığı belirleme ve grafik türü seçiminde; grafik okuma ve yorumlamada ise farklı hareket durumlarını açıklamada ve verilen bir grafiği başka grafiğe dönüştürmede çeşitli zorluklar yaşadıkları sonucunu ortaya çıkarmıştır. Öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusuna ait grafik çizimlerinde ise kuvvet ve hareket grafik çizimlerine benzer şekilde eksen etiketleme, verileri eksene konumlandırma, eksenleri ölçekleme, nokta oluşturma nokta birleştirme, veri girişi, grafik türü seçiminde; grafikleri okuma ve yorumlamada ise sıcaklığın değiştiği ve sabit kaldığı durumlarda maddede meydana gelen değişimleri açıklamada çeşitli zorluklar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin kuvvet-hareket ve ısı-sıcaklık konularına ait kavramsal anlamalarının tek başına grafik çizme ve yorumlama becerileri için yeterli olmadığı araştırmanın sonuçları arasındadır