Kavram karikatürleriyle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin maddenin tanecikli yapısı ve özellikleri konusunda, öğrencilerin başarılarına ve fen'e karşı tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜMEYRA NURAYDIN

Danışman: Ayşe Sert Çıbık

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıflarda Maddenin Tanecikli Yapısı ve Özellikleri konusunun kavranmasında kavram karikatürleriyle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin, öğrencilerin başarılarına ve fene karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Bu amaçla öğrencilerin başarılarını ölçmek için Boğar (2010) tarafından hazırlanan ‘Maddenin Yapısı ve Özellikleri ve Başarı Testi’, fene karşı tutumlarını ölçmek için ise Nuhoğlu (2008) tarafından hazırlanan ‘Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği’ uygulanmıştır. Araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Şanlıurfa ili Eyyübiye ilçesinde bulunan bir devlet okulunda 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada, deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma modeli olarak denek kontrol gruplu öntest-sontest deseni uygulanmıştır. Öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre Maddenin Yapısı ve Özellikleri Başarı Testi, Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (FTTÖ) uygulamanın başlangıcında ve bitiminde uygulanmıştır. Bu çalışma öncesinde rastgele seçim yöntemi ile kontrol ve deney grubu belirlenmiş ve 7/A kontrol, 7/B deney grubu olarak kabul edilmiştir. Kontrol grubuna dört hafta boyunca ağırlıklı olarak MEB Öğretim programına uygun olarak ders işlenmiştir (anlatım, soru-cevap, tartışma vb). Deney grubuna ise aynı öğretim programı, kavram karikatürleriyle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yöntemiyle işlenmiştir. Uygulama ön test çalışmaları, son test çalışmaları ve uygulamalar ile beraber toplam dört hafta sürmüştür. Uygulama sonunda, her iki gruba da sontest uygulanmıştır. Testlerin uygulamasından elde edilen veriler EXCEL programı ve SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Kontrol ve deney gruplarının ön test ve son testleri t testi ile karşılaştırılmış, anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmada başarı ve tutum değişkenleri açısından deney grubunun uygulama sonundaki değerleri kontrol grubuna göre daha yüksek çıkmıştır. Araştırma sonunda çeşitli öneriler geliştirilmiştir. Yapılan çalışmanın bu alanda yapılacak diğer araştırmalara yardımcı olması beklenmektedir.

Anahtar Kelimeler : Fen Eğitimi, Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi, Kavram Karikatürü, Akademik Başarı, Fen’e Karşı Tutum