Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma: Şanlıurfa örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE NUR SAKİN

Danışman: Halil İbrahim Yıldırım

Özet:

Milli Eğitim Bakanlığı (2011) tarafından yayınlanan Ulusal Öğretmenlik Stratejisi Belgesi Taslağı’nda Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi’nin (TPAB) öğretmenlerin sahip olması gereken bir yeterlik olduğu vurgulanmıştır. Ayrıca TPAB’ın öğretim sürecinde kullanılabilmesi için öğretmenlerin TPAB öz-yeterlik inancına sahip olmaları gerekir. Bu gerekçelere dayanarak bu araştırma fen bilimleri öğretmenlerinin TPAB öz-yeterlik inançlarıyla ilişkili değişkenleri incelemek ve fen bilimleri öğretmen adaylarının TPAB öz-yeterlik inanç düzeylerini geliştirmek için öneri sunmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi ve kesitsel türü kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 öğretim yılında Şanlıurfa’daki ortaokullarda görev yapan fen bilimleri öğretmenleri üzerinde uygulanmıştır. Araştırmanın örnekleminde 532 fen bilimleri öğretmeni bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak “TPAB Öz-Yeterlik İnanç Ölçeği” ile “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Bağımsız Gruplar İçin t-Testi, Pearson Korelasyon Katsayısı ve İlişkisiz Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırma sürecinin sonunda okulda öğretim teknolojilerine erişim, okulda akıllı tahta varlığı, okulda internet varlığı, öğretim teknolojilerine yönelik ilgi düzeyi, öğretim sürecinde öğretim teknolojilerini kullanım sıklığı, öğretim sürecinde akıllı tahta kullanım sıklığı, öğretim teknolojilerine yönelik kaygı düzeyi, üniversitede öğretim elemanlarının öğretim teknolojilerini kullanım sıklığı, üniversitede verilen eğitimin öğretim teknolojilerinin öğretimine yönelik yeterlik düzeyi, öğretim teknolojileri konusunda eğitim alma, öğretmenin bilgisayara sahip olma durumu, yaş düzeyi değişkenlerinin fen bilimleri öğretmenlerinin TPAB öz-yeterlik inançları üzerinde anlamlı fark meydana getirdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğretim teknolojilerine yönelik tutum ile TPAB öz-yeterlik inanç arasında vii orta seviyede pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Buna ilaveten cinsiyet, mezun olunan fakülte türü, eğitim düzeyi (lisans-lisansüstü), sınıftaki ortalama öğrenci sayısı, bilgisayar kullanma düzeyi, görev süresi ve öğretmenin haftalık ders saati değişkenlerinin ise TPAB öz-yeterlik inancı üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadıkları belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına ve TPAB’ın öğretmenler tarafından kullanılabilmesi için TPAB öz-yeterlik inancına sahip olmalarına dayanarak öğretmen eğitiminde araştırmada ulaşılan TPAB öz-yeterlik inancıyla ilişkili değişkenlerinde göz önünde bulundurulması gerektiği önerilebilir.