Özel Eğitim ve Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme Değerlendirme Alanında Öz Yeterlik Algılarının Karşılaştırılması. (Ankara Örneklemi)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aynur AKSU

Danışman: Yusuf Ziya Tavil

Özet:

Özel eğitim ile sınıf öğretmenlerinin sınıf içi ölçme değerlendirme alanında öz yeterlik algılarının karşılaştırılarak incelenmesini amaçlayan bu araştırmada, iki grubun sınıf içi ölçme değerlendirme alanına yönelik öz yeterlik algı düzeyleri yaş, cinsiyet, çalışma yılı ve öz yeterlik algı düzeyleri değişkenlerine göre incelenmiştir. Son olarak iki grubun sınıf içi ölçme değerlendirme alanına yönelik öz yeterlik algıları arasında bir fark olup olmadığına bakılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama yönteminin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ankara ili merkez ve ilçelerinde resmi okullarda görev yapan 114 özel eğitim ve 138 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 252 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen “Katılımcı Bilgi Formu” ve Çalışkan (2012) tarafından geliştirilen “Ölçme ve Değerlendirme Öz Yeterlik Algı Ölçeği”nin katılımcılara web ortamında sunulması yolu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 26.0 programı ile çözümlenmiş, verilerin analizi sürecinde normallik testleri, t-testi, varyans analizi (ANOVA) ile yüzde ve frekans değerleri incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre; özel eğitim öğretmenlerinin ölçme değerlendirme öz yeterlik algı düzeylerinin orta derecenin üzerinde olduğu, sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme öz yeterlik algı düzeylerinin nispeten iyi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Özel eğitim öğretmenlerinde erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre ölçme değerlendirme öz yeterlik algılarının daha yüksek olduğu, yaş ve çalışma yılı değişkenlerinin her iki grup için de ölçme değerlendirme öz yeterlik algılarına manidar bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme öz yeterlik algılarının özel eğitim öğretmenlerine göre daha olumlu olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin bilgi, beceri ve öz yeterlik algılarının artması amacıyla, kendilerini geliştirebileceği hizmet içi eğitim faaliyetlerine katılması faydalı olabilir.

Anahtar Kelimeler : Özel Eğitim Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirme, Öz Yeterlik