Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Semih Kaynak
Danışman: ADNAN KAN
Özet:Bu çalışma ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin saldırgan davranışlarını yordamada bireysel, aile, okul ve akranlar ile ilgili risk faktörlerin rolünü incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Elazığ, Ankara, Kırıkkale, Diyarbakır, İstanbul ve Balıkesir illerinde çeşitli ortaokullarda öğrenim görmekte olan toplam 433 5. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada tamamı araştırmacı tarafından geliştirilen Depresyon Ölçeği, Dürtüsellik Ölçeği, Probleme Olumsuz Yönelim Ölçeği, Aile İçi Sorunlar Ölçeği, Okula Bağlılık Ölçeği, Zorba Arkadaşlar Ölçeği, Saldırganlık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada saldırganlık ile bireysel faktörler olarak ele alınan dürtüsellik, depresyon ve probleme olumsuz yönelim arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Bu bulgulara göre öğrencilerin dürtüsellik, depresyon ve probleme olumsuz yönelim düzeyleri arttıkça saldırganlık düzeyleri de artmaktadır. Saldırganlık ile aile faktörü olarak ele alınan aile içi sorunlar arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Bu bulguya göre öğrencilerin aile içi sorunları arttıkça saldırganlık puanları da artmaktadır. Saldırganlık ile okul risk faktörleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Bu bulgulara okula bağlılık azaldıkça öğrencilerin saldırganlık puanları artmakta, ailenin okula katılımı arttıkça saldırganlık puanları düşmektedir. Saldırganlık ile akran faktörleri olarak zorba arkadaşlara sahip olma arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırmada bireysel, aile, okul ve akran risk faktörlerinin saldırganlığı çeşitli düzeylerde anlamlı olarak yordadığı bulunmuş ve bulgular alanyazına göre tartışılmış çeşitli önerilerde bulunulmuştur.