Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BEYZA KARAKAŞ
Danışman: Mehlika Dündar
Özet:
Bu araştırmanın genel amacı, Amasya türkülerini evrensel öğretim yöntem ve teknikler
doğrultusunda ele alarak keman eğitiminde kullanılabilir hale getirilmesidir. Araştırmanın
evrenini TRT repertuarında bulunan Amasya türküleri, örneklem grubunu ise uzman
görüşleri dahilinde seçilen 25 Amasya türküsü oluşturmaktadır. Örneklem grubunu
oluşturan bu türküler makamları, seyir özellikleri, karar perdeleri, yeden sesleri, ses
aralıkları, başlangıç ve bitiş sesleri, usulleri ve form yapıları bakımından incelenmiştir.
Ayrıca ele alınan türküler üzerinde türkünün doğal yapısını bozmadan ritmik sadeleştirmeler
yapılmış, müzikal ifade ve çalım rahatlığı sağlayacak yay hareketleri oluşturulmuş, çeşitli
yay teknikleri kullanılmış ve parmak numaraları yazılmıştır. Bu çalışmalar sonucunda 25
Amasya türküsü 3 düzeyde kategorize edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
içerik analiz modeli kullanılmış olup, veri toplamak ve Amasya türkülerine kaynak
oluşturmak için literatür taraması yapılmıştır. Analizler sonucu ortaya çıkan bulgular tablo
ve grafiklerle açıklanmış ve yorumlanmıştır. Türkülerin notaya alınması ve düzenlenmesi
gibi işlemlerinde ise, Finale 2014 nota yazım programı kullanılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Keman, Keman Eğitimi, Türk Halk Müziği