Amasya Türkülerinin Keman Eğitiminde Kullanılabilirliğine İlişkin Bir Çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEYZA KARAKAŞ

Danışman: Mehlika Dündar

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, Amasya türkülerini evrensel öğretim yöntem ve teknikler

doğrultusunda ele alarak keman eğitiminde kullanılabilir hale getirilmesidir. Araştırmanın

evrenini TRT repertuarında bulunan Amasya türküleri, örneklem grubunu ise uzman

görüşleri dahilinde seçilen 25 Amasya türküsü oluşturmaktadır. Örneklem grubunu

oluşturan bu türküler makamları, seyir özellikleri, karar perdeleri, yeden sesleri, ses

aralıkları, başlangıç ve bitiş sesleri, usulleri ve form yapıları bakımından incelenmiştir.

Ayrıca ele alınan türküler üzerinde türkünün doğal yapısını bozmadan ritmik sadeleştirmeler

yapılmış, müzikal ifade ve çalım rahatlığı sağlayacak yay hareketleri oluşturulmuş, çeşitli

yay teknikleri kullanılmış ve parmak numaraları yazılmıştır. Bu çalışmalar sonucunda 25

Amasya türküsü 3 düzeyde kategorize edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden

içerik analiz modeli kullanılmış olup, veri toplamak ve Amasya türkülerine kaynak

oluşturmak için literatür taraması yapılmıştır. Analizler sonucu ortaya çıkan bulgular tablo

ve grafiklerle açıklanmış ve yorumlanmıştır. Türkülerin notaya alınması ve düzenlenmesi

gibi işlemlerinde ise, Finale 2014 nota yazım programı kullanılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Keman, Keman Eğitimi, Türk Halk Müziği