Türkiye’de Yapılan Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gelişim Alanlarını Destekleyici Çalışmaların İncelenmesi: Bir Meta Analiz Çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OSMAN BASİT

Danışman: Ümit Deniz

Özet:

Bilimin temel amacı evren hakkında bilinmeyenleri cevaplandırmak ve insanlığa yarar sağlayacak bilgileri sistematik bir şekilde ortaya koymaktır. Türkiye’de ve Dünya’da her gün yüzlerce bilim insanı binlerce yeni bilimsel araştırma yayınlamaktadır. Farklı araştırmacılar tarafından, farklı örneklem gruplarıyla, farklı zamanlarda, farklı yerlerde yapılmış bireysel çalışmaları bir araya getirmek, o konudaki yapılan çalışmaların bütününü görmek açısından önemlidir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de 1998-2020 yılları arasında yayınlanan, okul öncesi dönem çocuklarının gelişim alanlarını desteklemeye yönelik olarak yapılan lisansüstü tezlerdeki deneysel çalışmaların etkisini meta analiz yöntemiyle incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ilgili yıllar içerisinde yapılan 250 lisansüstü tez araştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Araştırma kapsamında ele alınan lisansüstü tezlerde uygulanan eğitimsel müdahale programlarının okul öncesi dönem çocuklarının bilişsel, psikomotor, sosyal duygusal ve genel gelişimlerine etkisi incelenmiştir. Araştırma sonucunda bilişsel gelişimi destekleyen 140 tezin büyük düzeyde (d= 1,712), psikomotor gelişimi destekleyen 28 tezin orta düzeyde (d= 0,671), sosyal duygusal gelişimi destekleyen 97 tezin büyük düzeyde (d= 1,538), genel gelişimi destekleyen 246 tezin büyük düzeyde (d=1,102) etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma kapsamına giren 250 tezden 37’sinde deney grubundaki çocuklara uygulanan müdahalelerin cinsiyete göre etkisi incelenmiştir. Cinsiyet değişkeni ile ilgili meta analiz sonucunda eğitimsel müdahalelerin kız çocuklar ile erkek çocukların arasında gelişimsel farklılığa neden olmadığı belirlenmiştir. Moderatör analizine göre, uygulanan eğitimsel müdahalelerin toplam süresinin 10 hafta ve üzerinde olmasının, haftalık oturum sayısının üç gün ve üzerinde olmasının ve uygulama yapılan gruptaki çocuk sayısının 20’nin altında olmasının eğitimsel müdahalenin çocukların genel gelişimlerine etkisini artırdığı tespit edilmiştir. vii Araştırma sonucunda; okul öncesi eğitim alanında çalışan araştırmacılara, danışmanlara, enstitüler ve Yükseköğretim Kurulu’na ve ebeveynlere bazı öneriler sunulmuştur