Evde Ders Okulda Ödev Modelinin Benimsenmesi Sürecinin Yeniliğin Yayılımı Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAZİYE DEMİRALAY

Danışman: SERÇİN KARATAŞ

Özet:

Bu araştırmada, bir yenilik olarak Evde Ders Okulda Ödev Modelinin uygulandığı okul içerisinde yayılımı durumunun ve okul içerisindeki paydaşların Evde Ders Okulda Ödev modeli olgusuna ilişkin deneyimlerinin Rogers'ın Yeniliğin Yayılımı Kuramı temelinde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, olgu bilim çerçevesinde durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmaya ilişkin veriler 2013-2014 öğretim yılı güz ve bahar dönemlerinde, 11.11.2013- 11.08.2014 tarihleri arasında, İstanbul'da İhlas Koleji Bahçelievler Kampüsü'nde çalışmakta olan biri müdür, biri müdür yardımcısı iki yönetici; farklı branşlarda on yedi öğretmen; on yedi öğrenci ve dört veliden elde edilmiştir. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşmeler, gözlem ve dokümanlar aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz, içerik analizi ve doküman analizi yoluyla çözümlenmiş, araştırma soruları temel alınarak bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak Evde Ders Okulda Ödev Modelinin tabletli eğitimle ilişkilendirildiği; yayılım sürecinde bir değişim ajanının olmadığı; öğretmen- öğretmen, öğrenci-öğretmen, yönetici-öğretmen, veli-öğretmen sistemlerinde farklı karar aşamalarında olunduğu; modelin kullanma kararı üzerinde ihtiyaç değişkenin, kullanmama kararı üzerinde ise öğrencilerin yaş grupları, sınıf düzeyleri, sınava hazırlık durumlarının etkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Evde Ders Okulda Ödev Modeline yüklenen ortak anlamın ise öğrenciler açısından yararlı, gözlemlenebilir; öğretmenler açısından karmaşık, tablet kullanımını gerektiren, deneyime bağlı olarak uygun, birkaç ders saatinde veya bütün dersler boyunca uygulanabilir, kurumsal destek algısı gerektiren esnek bir öğrenme modeli olduğu belirlenmiştir. Gözlem ve doküman analizi sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak da, Evde Ders Okulda Ödev Modelinin uygulanışına yönelik olarak dersler bazında sistematik bir yapı ortaya çıkarılmıştır. Buna göre; modelde uygulama sınıf dışında ve ön öğrenmeyi destekleyici basılı bir materyal olan Ders Takip Yaprakları ile başlamaktadır. Ders Takip Yapraklarının yapısı; izle, katıl, pekiştir, düşün, etkinlik ve paylaş bölümlerinden oluşmaktadır. Sınıf içi uygulamalar ise, Ders Takip Yapraklarının tamamlanması noktasında kontrol, konu sunumu, aktif öğrenme etkinlikleri şeklinde gerçekleştirilmektedir. Söz konusu uygulamalar dışında modele; Asistan Öğrenci, Dönüştürülmüş Sınav, Dönüştürülmüş Grup Çalışmaları, Haber Toplantısı, Asansör Konuşması, Alan Gezisi ve Yerinde Öğrenme etkinlikleri de dâhil edilmiştir.