Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa Çevik
Danışman: TAHİR ATICI
Özet:Araştırmada öğretmenlik mesleği dışında kamu kurumlarında görev yapan eğitim fakültesi fen alanı mezunlarıyla yapılan görüşmeler doğrultusunda, mezunların aldıkları bölüm bilgilerinin iş hayatlarına ve günlük yaşantılarına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini, öğretmenlik mesleği dışında kamu kurumlarında görev yapan eğitim fakültesi fen alanı mezunları oluşturmaktadır. Evreninin tümüne ulaşmak hem olanaksız hem de gereksiz olduğundan; evrenin sınırlılıkları şöyle belirlenmiştir. Araştırmanın kapsamına; Ankara ili merkez ilçelerinde öğretmenlik mesleği dışında kamu kurumlarında görev yapan eğitim fakültesi fen alanı mezunları örnekleme alınmıştır. Ankara ilinde 10 farklı kamu kurumunda toplam 36 mezun ile görüşme yapılmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu ile elde edilen bilgiler belirtke tablosu şeklinde verilmiş, mezunların vermiş oldukları cevaplar tasnif edilmiş, frekans ve yüzde olarak ortaya konulmuştur. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik kontrolü yapılmıştır. Veri toplama aracının geçerliliği için uzman görüşleri alınmış, güvenirliği için ise program geliştirme alanında iki uzman tarafından ayrı ayrı kodlanmış, ardından kodlar karşılaştırılmış ve kodlayıcılar arası tutarlılık hesaplaması yapılmıştır. Bu değerin ise 0,75 olduğu görülmüştür. iv Araştırma sonucunda 1) Mezunların öğretmenlik mesleği dışında yapmakta oldukları işte, aldıkları bölüm bilgilerini kullanmakta oldukları, yani etkisinin olduğu ortaya çıkmıştır. 2) Kullanılan alan, formasyon ve genel kültür bilgilerinin düzeyleri, yapılan göreve göre değişiklik göstermektedir. 3) Alınan bölüm bilgilerinin iş hayatına etkisi, branşlara göre değişiklik göstermemektedir. 4) Mezunların bölüm bilgilerinin günlük yaşantılarına etkisinin olduğu tespit edilmiştir. 5) Günlük yaşantılarında kullanılan bölüm bilgilerinin etkisi branşlara göre değişiklik göstermemektedir. Araştırma sonunda ortaya çıkan sorunlara dayalı olarak araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.