Beyin Temelli Öğrenme Kuramının Fen Öğretiminde 8. Sınıf Öğrencilerinin Başarı ve Tutumlarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuba SOYALP

Danışman: Önder Şensoy

Özet:

21. Yüzyılda Teknoloji ve bilimin ilerlemesi, mevcutta işlenilen program ve öğrenme yöntemlerinin öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamada yeterli olmadığı görülmüş, yeni eğitim ve öğretim tekniklerine gereksinim duyulmuştur. Bu gereksinimden yola çıkarak bu çalışmada, öğrencilerin bilgiyi işleme, kolayca hatırda tutma ve geri getirme sürecine katkısı olduğu düşünülen beyin temelli öğrenme yaklaşımı incelenmiştir. Çalışma süresince, 8. Sınıf öğrencilerinde “Mevsimler ve İklim” ünitesinde beyin temelli öğrenme kuramına uygun olarak hazırlanan ders planının ve mevcut öğrenme yöntemiyle hazırlanan ders planının öğrencilerin başarılarına ve tutumuna etkisi incelenmiştir. Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılının ilk döneminde Ankara ili Mamak ilçesindeki bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 24 Deney ve 20 Kontrol grubu olmak üzere toplam 44 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla başarı testi, tutum testi ve deney grubu öğrencilerine öğrenci görüş anketi uygulanmıştır. Veriler istatistiksel paket programı kullanılarak incelenmiştir. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını incelemek üzere Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testlerinin yanı sıra histogram grafikleri incelenmiştir. Normalliği araştırıldıktan sonra parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda; Fen bilimleri başarı testinde son test puanında deney ve kontrol grubu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Fen bilimlerine yapılan tutum testinde son test puanlarında deney ve kontrol grubunun arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Fen bilimleri başarı testi puanlarının cinsiyete göre ön test ve son test puanlarına bakıldığında ise kız öğrencilerin lehine olacak şekilde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Anne ve baba eğitim durumunun öğrenci başarısına etkisi Kruskal-Wallis testi yardımıyla incelenmiş olup öğrencilerin ön test ve sontest puanlarında istatistiksel olarak anlamlılık gözlemlenmemiştir. Deney grubu öğrencilerine öğrenci görüş anketi uygulanmış, yapılan etkinlikler ve ders planına yönelik sorulan sorularda olumlu geri dönütler alınmıştır. Öğrenciler etkinliklerin derse pozitif yönde katkıları olduğunu belirtmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Beyin temelli öğrenme, fen bilimleri öğretimi, akademik başarı, tutum