Madde Döngüleri Ve Çevre Sorunları Konusunun React Stratejisi İle Öğretiminin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Araştırma-Sorgulamaya Dönük Tutumlarına, Fen Konularına Yönelik İlgilerine Ve Akademik Başarılarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP ÖZKAN

Danışman: Demet Çetin

Özet:

Bu araştırmanın amacı, madde döngüleri ve çevre sorunları konusunun REACT stratejisi ile öğretiminin sekizinci sınıf öğrencilerinin araştırma-sorgulamaya dönük tutumlarına, fen konularına yönelik ilgilerine ve akademik başarılarına etkisini incelemektir. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, gerekli izinler alınarak Uşak ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı iki ortaokulda 2020-2021 eğitim öğretim yılında yapılmıştır. Çalışmada deney grubu 16, kontrol grubu ise 15 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma da veriler, izinleri alınmış olan “Araştırma-Sorgulamaya Dönük Tutum Ölçeği”, “Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği” ve “Madde Döngüleri ve Çevre Sorunlarına Yönelik Başarı Testi” ile toplanmıştır. Araştırmadaki nicel veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın analiz sonuçları incelendiğinde uygulama sonrasında deney grubunun tutumlarında olumlu yönde bir artış olduğu görülmektedir. Deney ile kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında merak duyma ve değer verme alt boyutu puanları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı, ancak kaçınma alt boyutunda anlamlı fark olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ilgi puanları analizleri incelendiğinde ön test puanlarında grupların denk olduğu, uygulama sonrası her iki grupta anlamlı farklılık oluştuğu görülmüştür. Deney ve kontrol grubunun son test sonuçları incelendiğinde puanlar arasında anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiş ve REACT stratejisinin kullanımının öğrencilerin ilgilerini arttırmada MEB öğretim programı etkinlikleriyle konu anlatımı kadar etkili olduğu çıkarımı yapılmıştır. REACT stratejisi uygulanan deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı ön test puan ortalamaları arasında anlamlı fark görülmemişken, hem deney hem kontrol grubunun son test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı artış görülmüştür. Uygulama sonrası yapılan son test sonuçları incelendiğinde başarı puanları arasında anlamlı bir fark vardır. Ortalama puanlar göz önüne alındığında REACT stratejisi ile ders işlenen grubun başarısı istatistiksel olarak daha yüksektir. Bu çalışma bulgularına göre öğrencilerin araştırma sorgulamaya dönük tutumlarını, fen konularına yönelik ilgilerini ve başarılarını olumlu yönde etkilemek için fen derslerinde REACT stratejisi etkili bir şekilde kullanılabilir.

Anahtar Kelimeler: REACT Stratejisi, Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları, Tutum, İlgi, Akademik Başarı