Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAKAN ÖZCAN
Danışman: Mehmet Akif Ocak
Özet:Bu tezin amacı kitlesel çevrimiçi ders platformlarına (MOOC) yönelik puanlama anahtarının geliştirilmesidir. Bu amaçla tezde şu sorulara cevap aranmıştır: 1) Bir platformun KAÇD platformu olabilmesi için taşıması gereken temel özellikler nelerdir? a) Türkiye’deki araştırma kapsamında ele alınan KAÇD platformları gereken temel özellikleri içeriyor mu? 2) KAÇD platformlarını türlerine ayırabilmek için KAÇD türlerinin farklılıkları nelerdir? a) Türkiye’deki mevcut KAÇD platformlarının türleri nelerdir? 3)Kaliteli bir KAÇD platformunda bulunabilen özellikler nelerdir? a) Araştırma kapsamında incelenen Türkiye’deki KAÇD platformlarının mevcut durumu nedir? Ölçme aracı geliştirmek için alanyazın taranmış ve maddeler tek tek literatürle ilişkilendirilmiştir. Ölçme aracının geçerliği için KAÇD konusunda makale ya da çalışması bulunan 5 alan uzmanından 3 aşamada görüş alınmış Miles-Huberman formulü ile uyum yüzdeliği hesaplanmış, güvenirliği için pilot uygulama yapılmıştır. Oluşan puanlama anahtarı 5 bölüm ve 79 maddeden oluşmaktadır. Araştırma nicel olup amaçsal örneklendirme ile Türkiye’de faaliyet gösteren güncel 3’ü devlet 1’i vakıf 4 üniversite KAÇD platformu (K, L, M, N koduyla) incelenmiş, değerlendirmeler 2018 Ekim ayına göre yapılmıştır. Puanlama anahtarına göre bir platformun KAÇD olabilmesi için kitlesel, açık, çevrimiçi, vi ders yapısını ve ayrıca bütün KAÇD türlerinin ortak özelliği olan etkileşim, çeşitlilik, özerkliği içermelidir. Araştırma kapsamında seçilen Türkiye’deki KAÇD platformlarının KAÇD için zorunlu unsurları taşıdığı, Türkiye de xKAÇD ve hKAÇD türünde platformların bulunduğu, cKAÇD türünde platformun olmadığı tespit edilmiştir ve Türkiye’deki KAÇD platformlarının orta düzeyde kaliteye sahip olduğu sonucuna varılmıştır