Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EĞİTİM BİLİMLERİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ELİF SENA PEHLİVAN
Danışman: Esra Ömeroğlu
Özet:
Bu araştırma, mobil anaokuluna devam eden çocuklara uygulanan drama destekli problem çözme eğitim programının çocukların problem çözme becerilerine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında drama destekli problem çözme eğitim programı hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Mamak Belediyesi’ne bağlı mobil anaokuluna devam eden iki farklı mahalledeki, 23’ü deney 20’si kontrol olmak üzere 43 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada ön test son test, kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları rastgele seçilmiştir. Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan drama destekli problem çözme eğitim programı on hafta boyunca haftada bir yarım gün uygulanmıştır. Araştırmanın verileri “Çocuk ve Aile Bilgi Formu” ve “Okul Öncesi Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Beceri Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. “Problem Çözme Beceri Ölçeği” ön test olarak deney ve kontrol grubuna uygulanmış ve on haftalık eğitim programının sonunda ölçme araçları son test olarak deney ve kontrol grubuna tekrar uygulanmıştır. Son test uygulamasından üç hafta sonra verilen eğitimin kalıcı olup olmadığını belirlemek için deney grubundaki çocuklara kalıcılık testi yapılmıştır. Drama destekli problem çözme eğitim programına katılan çocukların uygulanan eğitimin etkisine bağlı olarak araştırma sonunda bu eğitime katılmayan çocuklarla arasında farklılığın olup olmadığı, veri dağılımının normal olmaması sebebiyle Mann- Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılarak ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda Drama Destekli Problem Çözme Eğitim Programının çocukların problem çözme becerilerine olumlu etki ettiği ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler : Mobil anaokulu, drama, problem çözme, okul öncesi eğitim