FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİNİN (TPAB) VE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖZ GÜVEN DÜZEYLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA BALCI

Danışman: BERAN FİRİDİN

Özet:

Bu çalışmanın amacı; Şanlıurfa ilinde görev yapan fen bilimleri öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven düzeylerinin belirlenmesi ve bu düzeylerin çeşitli demografik özelliklere (cinsiyet, yaş aralığı, meslekteki görev süresi,eğitim durumu, okullarda akıllı tahta mevcutluk durumu)göre bir farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda yürütülen çalışmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ilinde görev yapan 120 fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği” ve “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, fen bilimleri öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ölçeğinin Teknolojik Bilgi (TB) alt boyutunda “orta düzey” diğer bütün alt boyutlarında “iyi düzey” de oldukları belirlenmiştir. Teknolojik Pedagojik Alan vii Bilgisi Öz Güven ölçeğinde ise; fen bilimleri öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi öz güven düzeylerinin alt boyutların Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPB) alt boyutunda “iyi düzey” de diğer alt boyutlarda ise “orta düzey” de olduğu sonucuna ulaşılmıştır. TPAB düzeylerini demografik özelliklere göre incelediğimizde cinsiyet bakımından, okullarda akıllı tahta mevcutluk bakımından ve eğitim durumu bakımında anlamlı bir farklılık olmadığı, yaş aralığı bakımından (20-25 yaş aralığı lehine) ve görev süresi bakımından (TB alt boyutunda 11-15 görev süresi lehine) anlamlı bir fark olduğu gözlemlenmiştir. TPAB öz güven düzeylerinin demografik özelliklere göre incelediğimizde ise cinsiyet bakımından (TAB alt boyutunda erkek öğretmenler lehine) anlamlı bir farklılık varken diğer değişkenler bakımından anlamlı bir farklılık görülememiştir.