ALTERNATİF DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNDEN KAVRAM HARİTASI VE DALLANMIŞ AĞAÇ İLE KLASİK DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARIŞI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurcan TURAN

Danışman: GÜLER EKMEKCİ

Özet:

Etkili bir eğitim-öğretim, ders sırasında doğru tekniklerin kullanılmasının yanı sıra başarılı bir ölçme değerlendirmeyi de gerektirmektedir. Son yıllarda; özellikle öğretim programlarındaki düzenleme ve yenileme çalışmaları doğrultusunda, değerlendirme teknikleri de yeni programa uygun olarak düzenlenmiş ve yeni teknikler okullardaki öğretim faaliyetleri içerisinde yer almaya başlamıştır. Alternatif değerlendirme teknikleri olarak adlandırılan bu tekniklerin öğrenci başarısını ölçme konusunda klasik tekniklere nazaran daha etkili olup olmadığı da araştırılabilir bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı da ortaöğretim müfredatına yeni giren bu alternatif değerlendirme tekniklerinden kavram haritası ve dallanmış ağaç tekniklerinin, klasik değerlendirme teknikleri ile karşılaştırmasını yapmak ve öğrencilerin akademik başarılarını ölçmede aralarında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, deney ve kontrol grubu olarak, ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinden oluşan rastgele iki sınıf seçilmiştir. Öğrencilere uygulanan ön kavram testi sonucunda grupların başarıları açısından istatistiksel olarak aynı seviyede olduğu bulundu. Her iki sınıfta da yapılandırıcı yaklaşım esas alınarak hazırlanmış ders planları uygulandı, yalnızca farklı değerlendirme teknikleri ile son değerlendirme yapılarak, değerlendirme şeklinden kaynaklı bir farkın olup olmadığı ortaya kondu. Verilerin analizi SPSS Paket Programı kullanılarak İlişkisiz Gruplar arası t Testi ve Mann Witney U Testi ile yapıldı. 0,05 anlamlılık düzeyinde, alternatif değerlendirme ortalama puanları ile klasik değerlendirme ortalama puanları arasında anlamlı bir fark çıkmazken, alternatif değerlendirme tekniklerinden dallanmış ağaç puanları ile klasik değerlendirme teknikleri içinde yer alan doğru yanlış test puanları arasında anlamlı bir fark bulundu.