Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Bilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERKAN BAYRAK
Danışman: Vicdan Altınok
Özet:yapılan mevzuat değişiklikleri çerçevesinde ve alan uzmanlarının bakış açıları ile derinlemesine incelemek amaçlanmıştır. Bu bağlamda araştırma durum çalışması niteliğindedir. Araştırmada veri toplama aşamasında eğitim yöneticilerinin seçim sürecine ilişkin gerçekleşen mevzuat değişiklikleri doküman inceleme tekniği ile toplanırken, alan uzmanlarının bakış açılarını tespit etmek için 5 soruluk yapılandırılmamış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile çalışma grubu belirlenmiştir. Çalışma grubunu eğitim yönetimi alanında görev yapan 16 öğretim elemanı ve Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çalışmakta olan 5 yönetici olmak üzere 21 alan uzmanı oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Mevzuat değişikliklerinin incelenmesi sonucunda yeni bir yasal düzenlemenin yapılmasının gerekli olabileceği, mevcut yönetmelikte eksikliklerin olmasından dolayı uygulamadan kaldırılabileceği, yazılı sınav sonuçları ile birlikte eğitim, kıdem gibi kriterler esas alınarak bir liyakat sisteminin oluşturulmasının gerekli olabileceği ve yüksek lisans düzeyinde eğitimler verilerek daha nitelikli hale getirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda seçim sürecinde belli niteliklere sahip kişilerin sınava alınması ve başarılı olanların niteliklerine göre sıralanması konusunda görüşlerin çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda yapılacak olan sınavlar yazılı ve hem yazılı hem sözlü olması gerektiği görüşünün aynı oranda olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda yapılacak olan sınavların içeriklerinin mevzuatlar ve eğitim yönetimi ile ilgili olması gerektiği görüşlerinin çoğunlukta vii olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılacak olan sınavların akabinde adayların eğitim durumları, kişilik özellikleri, bilimsel nitelikleri gibi özelliklerinin de değerlendirilmeye katılması gerektiği görüşlerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Adaylara bu değerlendirmelere ek olarak hizmet içi eğitimlerin verilmesi ve içeriklerinin değişen durumlar ve yenilikleri içermesi gerektiği aynı zamanda tüm sorumluluklar ve uygulamalarında olması gerektiği görüşleri tespit edilmiştir. Belirlenen eğitim yöneticilerinin uzun bir süre yer değişikliğine gidilmeden yerinde kalmasının daha doğru olacağı şeklinde görüş bildiren alan uzmanlarının çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim yöneticilerin sağlıklı bir şekilde seçilmesi ve yetiştirilmesi için var olan mevzuatların değiştirilmesi ve uzman komisyonları kurularak geniş kapsamlı değerlendirmelerin yapılması önerilebilir. Eğitim yöneticilerinin değerlendirilme sürecinin daha net uygulanması ve görev tanımlarının daha objektif bir şekilde tanımlanması önerilmektedir. Araştırma kapsamında eğitim yöneticilerinin seçiminde ve yetiştirilmesinde kıdem/çalışma süresi, seçme ve değerlendirme süreci, eğitim/yetiştirilme süreci kapsamında yeni bir model önerisi getirilmiştir