Özel okul ve devlet okullarında öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi algı ve tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUF YAVRUCU

Danışman: Hacı Ahmet Pekel

Özet:

Bireylerin hayatında, sağlık her şeyden önce gelmektedir. Günümüzde bireyler sağlıklı bir

bedene, zihne sahip olmak için çeşitli spor aktiviteleri ve sağlıklı yaşam diyetleri

uygulamaktadırlar. Eğitim ailede başlayan, hayat boyu devam eden bir olgudur. Sağlıklı

yaşama yönelik olarak bireylerin bakış açıları, küçük yaşlarda ailesinin tutumu ile alakalı

olarak gelişmektedir. Bu davranış biçimleri okullarda verilen beden eğitimi dersi ile

şekillenmeye devam etmektedir. Diğer taraftan hayat boyu elde edilen tecrübeler, okullarda

alınan eğitimler, iş hayatı vb. birçok alanda kişi kendini eğitmektedir. Söz konusu bu

olgular kişinin eğitiminin yanı sıra tutumlarının da şekillenmesine sebep olmaktadır. Bu

nedenle araştırmacılar ve eğitimciler öğrencilerin beden eğitimi ve spor derslerine olan

tutumlarının nelerden etkilenerek geliştiğini merak etmiş, bu yönde çalışmalar

yapmışlardır. Yapılan bu araştırma çalışmasında özel ve devlet okullarında öğrenim gören

ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi algı ve tutumlarının incelenmesi hedeflenmiştir.

Ankara ili Sincan, Etimesgut, Yenimahalle, Çankaya, Pursaklar ve Mamak ilçelerinde

bulunan toplam 318 kız, 365 erkek ve 5-8. Sınıflarda okuyan 683 ortaokul öğrencisine

ulaşılarak beden eğitimi ve spor derslerine yönelik tutumların incelenmesi amacıyla anket

çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak analiz

edilmiştir. Beden eğitimi tutum ölçeği skoru her bir katılımcı için hesaplanmış ve normal

dağılıma uygunluk gösterip göstermediği Kolmogrov Smirnov testi ile incelenmiştir.

Verileri normal dağılımı uygun olduğu görülmüştür. Değişkenlere ilişkin karşılaştırmalı

analizlerde ise Bağımsız Örneklemler t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) gibi

istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda anlamlı

farklılık çıkması durumunda farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını tespit etmek

amacıyla TUKEY testi yapılmıştır. yapılan bu anket çalışmasının sonucunda literatür ile

uyumlu sonuçlara ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Beden Eğitimi, Eğitim, Spor, Tutum, Algı