Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUSUF YAVRUCU
Danışman: Hacı Ahmet Pekel
Özet:
Bireylerin hayatında, sağlık her şeyden önce gelmektedir. Günümüzde bireyler sağlıklı bir
bedene, zihne sahip olmak için çeşitli spor aktiviteleri ve sağlıklı yaşam diyetleri
uygulamaktadırlar. Eğitim ailede başlayan, hayat boyu devam eden bir olgudur. Sağlıklı
yaşama yönelik olarak bireylerin bakış açıları, küçük yaşlarda ailesinin tutumu ile alakalı
olarak gelişmektedir. Bu davranış biçimleri okullarda verilen beden eğitimi dersi ile
şekillenmeye devam etmektedir. Diğer taraftan hayat boyu elde edilen tecrübeler, okullarda
alınan eğitimler, iş hayatı vb. birçok alanda kişi kendini eğitmektedir. Söz konusu bu
olgular kişinin eğitiminin yanı sıra tutumlarının da şekillenmesine sebep olmaktadır. Bu
nedenle araştırmacılar ve eğitimciler öğrencilerin beden eğitimi ve spor derslerine olan
tutumlarının nelerden etkilenerek geliştiğini merak etmiş, bu yönde çalışmalar
yapmışlardır. Yapılan bu araştırma çalışmasında özel ve devlet okullarında öğrenim gören
ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi algı ve tutumlarının incelenmesi hedeflenmiştir.
Ankara ili Sincan, Etimesgut, Yenimahalle, Çankaya, Pursaklar ve Mamak ilçelerinde
bulunan toplam 318 kız, 365 erkek ve 5-8. Sınıflarda okuyan 683 ortaokul öğrencisine
ulaşılarak beden eğitimi ve spor derslerine yönelik tutumların incelenmesi amacıyla anket
çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Beden eğitimi tutum ölçeği skoru her bir katılımcı için hesaplanmış ve normal
dağılıma uygunluk gösterip göstermediği Kolmogrov Smirnov testi ile incelenmiştir.
Verileri normal dağılımı uygun olduğu görülmüştür. Değişkenlere ilişkin karşılaştırmalı
analizlerde ise Bağımsız Örneklemler t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) gibi
istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda anlamlı
farklılık çıkması durumunda farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını tespit etmek
amacıyla TUKEY testi yapılmıştır. yapılan bu anket çalışmasının sonucunda literatür ile
uyumlu sonuçlara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Beden Eğitimi, Eğitim, Spor, Tutum, Algı